Svea ja Markku Kytölä – Hyvinkään vuoden valmentajat!

11.2.2017

Hyvinkään kaupunki palkitsi torstai-iltana 9.2.2017 vuoden aikana menestyneimpiä urheilijoita ja valmentajia. Hyvinkään Seudun Urheilijoiden valmentajat Svea ja Markku Kytölä palkittiin ansiokkaasta ja menestyksekkäästä valmennuksesta vuoden valmentajina! Onnea! Vuoden miesurheilijana palkittiin Hyvinkäätä ansiokkaasti maailmankartalle nostanut maajoukkuelautailija Peetu Piiroinen ja vuoden naisurheilijaksi valittiin skeet -ammunnan kolminkertainen Suomen mestari Katja Poutanen (Hyvinkään Metsästys- ja Ampumaseura).

Vuoden valmentaja -palkinto tunnustuksena merkittävästä urheilutyöstä on jo toinen huomionosoitus Svean ja Markun valmennuksesta, sillä heidät palkittiin jokunen kuukausi aiemmin – loppuvuodesta 2016, Uudenmaan piirin parhaiksi nuorisovalmentajiksi. Vuoden valmentajat Svea ja Markku kommentoivat, että ”on todella hienot fiilikset” ja ovat kiitollisia kunnianosoituksesta. ”Palkinto on hyvä kiitos vuosia kestäneestä vapaaehtoistyöstä HSUssa ja Hyvinkään yleisurheilun tason noususta”.

Valmennusuraa heille on kertynyt jo lähes vuosikymmenen verran. Pariskunta on toiminut Hyvinkään seudun urheilijoissa valmentajina jo vuodesta 2010 alkaen, joskin valmensivat jo aiemmin (2008–9) Hyvinkään palloseurassa B- ja C-ikäisten tyttöjen fysiikkavalmentajina, heidän tyttärensä Marian pelatessa jalkapalloa. Valmentamisen lisäksi he ovat vaikuttaneet seura-aktiiveina HSU:n voimakkaaseen nousuun sekä tuloksellisesti että kasvuun seurana viimeisten kuuden vuoden aikana. Seurassa on toteutettu lukuisia uudistuksia, joilla yleisurheilun harrastajamäärät on saatu moninkertaistettua Hyvinkäällä.

Tällä hetkellä he valmentavat vanhempaa SM-kilparyhmää (14–19), joista useat kilpailevat ikäryhmiensä kärkipäässä. Vuosien varrella valmennettavat urheilijat ovat saavuttaneet hienoja tuloksia myös SM-tasolla. Esimerkkinä loistavasta valmennuksesta voinee mainita, että vuonna 2016 HSUn SM-ikäiset urheilijat saavuttivat ikäryhmissään ruhtinaalliset 9 SM-mitalia ja 10 SM-pistesijaa.

Mistä kipinä valmentamiseen?

Kun lapset – Maria edellä ja Marcus perässä – aloittivat yleisurheilun, myös vanhemmissa syttyi vähitellen kipinä valmentamiseen oman urheilutaustan ja oman antoisan urheilija-valmentaja suhteen siivittämänä. Svea ja Markku olivat yksimielisiä siitä, että tärkein motivoiva seikka valmentajaksi ryhtymiseen on oma valmennussuhde valmentajaansa, joka on ollut luottamuksellinen, hedelmällinen ja antoisa. Esikuvana molemmilla on oma valmennussuhde urheilja-aikoina omaan valmentajaansa ja samanlaista perinnettä haluavat jatkaa itsekin valmentajina. Markun urheiluvalmentaja oli Jorma Hyttinen (73v.) (Keravan urheilijat) ja Svean valmentaja Anto Algre (75v) Virosta, jotka molemmat toimivat edelleen seuroissaan aktiivivalmentajina, jopa nuorten maajoukkuetasolla. Toisena tärkeänä taustatekijänä valmentamiseen ryhtymisessä on ollut oma urheilijatausta, josta voi ammentaa. Svea on ollut menestyksekäs ottelija Virossa nuoruusvuosinaan ja Markku on kunnostautunut pituushyppääjänä ja kahminut nuorissa aikuisissa pari SM-mitalia.

Mikä valmentamisessa on antoisinta ja palkitsevaa?

Tärkeintä kaikessa on molemminpuolinen luottamussuhde ja kunnioitus valmentajan ja valmennettavan välillä, joka tulee esiin siinä, että valmennettava noudattaa annettuja valmennusohjeita. Molemminpuolinen luottamus kasvattaa rauhassa urheilijan itseluottamusta yhdessä fyysisten ominaisuuksien kanssa ja silloin useimmiten urheilijan tulokset ja kehitys osoittavat myös valmennussuhteen hedelmän. Molemmille tärkeää on valmentamisen palkitsevuus ja hauskuus. He viihtyvät nuorten parissa ja harjoituksissa on hyvä ja rento tunnelma, jossa ”läppä” lentää.

Koska valmentaminen motivoi kokopäivätyön ohella, siksi molemmat ovat kouluttauneet vähitellen ja hankkineet SM-ikäisten valmennukseen tarvittavan pätevyyden. He ovat suorittaneet SUL:n Nuorisovalmentajatutkinnon (Taso 2, NVT) ja sitä edeltävät valmennustutkinnot. Svea toimii lisäksi Uudenmaan piirin nuorisopäällikkönä, jonka tehtävänä on kouluttaa piirin seuroihin uusia nuoria tyttöjä ja poikia lasten yleisurheiluohjaajatutkintoon (LYK, taso 1), joka mahdollistaa lasten yleisurheiluryhmien ohjaamisen. Svea ja Markku ovat hyviä roolimalleja myös seurassa toimiville nuorille ohjaajille, sillä heidän antamansa esikuva motivoivasta, kannustavasta ja tasapuolisesta lasten huomioimisesta on esimerkkinä myös nuorille.

”Kiitokset urheilijoille, jotka tekevät valmentamisesta palkitsevaa ja antoisaa,” Svea ja Markku kiittelevät. Nuorten viihtyminen harjoituksissa sekä tulokset ja kehitys parhaimmillaan todistavat Svean ja Markun tekemästä ansoikkaasta työstä.

Kiitos Hyvinkään kaupungille huomionosoituksesta.

Lämpimät kiitokset ja onnittelut Svealle ja Markulle tekemästänne hienosta pitkäjänteisestä ja uhrautuvasta vapaaehtoistyöstä - valmentajina, kannustajina ja seuratoimijoina -  HSUn  nuorten ja lasten parissa!

HSU/Hyvässä Seurassa Urheilua!

(lähde: Aamuposti 10.2.2017 – artikkeli ”Parhaimmisto palkinnoille.”)

Svea ja Markku Kytölä - vuoden valmentajat!
Palkinto on tunnustus merkittävästä urheilutyöstä.