HSU yli tavoitteen Vattenfall-seuracupissa

5.6.2015

Vattenfall-seuracupin ensimmäinen osakilpailu käytiin eilen 4.6. Järvenpään keskusurheilukentällä tuulisissa olosuhteissa. Seurat kilpailevat kesän aikana kahdessa piirikilpailussa, mutta samassa piirissä eri sarjoissa riippuen kunnan asukasluvusta. Hyvinkää on Tera-sarjassa, eli kaikkien isoimpien kuntien kanssa kamppailemassa finaalipaikasta. Yhdessä osakilpailussa jokainen urheilija saa osallistua vain yhteen lajiin sekä viestiin, ja seuran pisteet lasketaan jokaisen lajin parhaan tuloksen mukaan.

Koleasta ilmasta huolimatta moni urheilija onnistui tekemään oman parhaansa ja seuran asettama pistetavoite ylittyi reilusti. HSU oli kisojen toiseksi paras joukkue pistein 13 507, jääden vain noin 200 pistettä järjestävästä seurasta. Viime vuonna ensimmäisestä osakilpailusta HSU sai noin 1400 pistettä vähemmän, jolloin finaalipaikka lopulta jäi niukasti saavuttamatta. Tänä vuonna finaalipaikka on seuran selkeä tavoite.

Päivän onnistujiin kuuluivat mm. pojat 15-sarjan seipään voittanut Jermu Tarkiainen, joka viikon sisällä jo kahteen otteeseen on parantanut tulostaan seipäässä 10 cm:llä. Jermun uudet ennätyslukemat kirjataan nyt 380, mikä on Suomen tilastoissa toiseksi paras tulos heti seurakaverin Marcus Kytölän jälkeen (390). Marcus kilpaili tällä kertaa kuulassa, ja voitti tuloksella 13,68.  Samassa sarjassa Ilmari Niiranen juoksi ensimmäisen 100m:n kilpailunsa ikinä sijoittuen toiseksi hyvällä ajalla 12,93.

Nuoremmissa pojissa Jere Nyfors voitti P13-sarjan keihään ylivoimaisesti parantaen omaa ennätystään jopa 8 metriä tulokseen 37,40. P11-sarjassa omilla ennätyksillään Topias Talvitie voitti 60m:llä ajalla 9,18, Arno Toivola oli kiekossa toinen heitettyään 24,64 ja Miko Koskelainen pituudessa kolmas hypättyään 420.

Myös tytöt tekivät hienoja tuloksia kaikissa sarjoissa. 15-vuotiaissa Nelli Talvitie voitti kuulan omalla ennätyksellään 11,76. Sonja Lindström teki myös ennätyksensäi 2000m:llä ollessaan toinen ajalla 7.45,07 ja Iida Tolonen oli ensimmäisessä seiväskisassaan kolmas tuloksella 215.

Tyttöjen 60m:llä parhaista tuloksista vastasivat myös ensikertalaiset Annika Parviainen 13-sarjassa ja Frida Penttinen 11-sarjassa. Annika oli toinen kovalla ajalla 9,03 ja Frida hienosti kolmas ajalla 9,54. Heittäjätytötkin onnistuivat lyömään omia ennätyksiään. 13-vuotiaiden keihäässä Venla Toivola sijoittui toiseksi tuloksella 29,20 ja 11-vuotiaiden kiekossa Aino Laitinen heitti kolmanneksi tuloksella 16,10. T13-sarjan korkeudessa Pihla Poikolainen ponnisti toiseksi voittajan kanssa samalla tuloksella 130.

Miehet 17-sarjassa Jesper Jääskeläinen 200m:llä kuudes ajalla 27,47 ja Teemu Mustonen 3-loikassa neljäs tuloksella 12,10. Molemmille Vattenfall-kisat olivat ensimmäiset viralliset kisat. Tanja Sorvari paransi omaa ennätystään 200m:llä lähes sekunnin aikaan 27,91 sijoittuen kovassa seurassa N17-sarjan viidenneksi.

Päivä päättyi jännittäviin pikaviestijuoksuihin, joissa HSU oli jokaisen sarjan kolmen parhaan joukossa. 11-vuotiaissa juostiin 4x50m, jossa pojat (Topias Talvitie, Miko Koskelainen, Arno Toivola, Micke Liuha) sijoittuivat toiseksi ja tytöt (Adalia Hurme, Inkamari Letto, Frida Penttinen, Viola Nordlund) kolmanneksi. 13-sarjassa pojat (Elmo Niemi, Justus Talvitie, Juho Kantoniemi, Eeli Vuola) pinkoivat 4x100m:llä ykköseksi ja tytöt (Noora Hietala, Anni Lähdemäki, Pihla Poikolainen, Riina Virtanen) toiseksi. Myös 15-vuotiaat pojat (Ilmari Niiranen, Marcus Kytölä, Jermu Tarkiainen, Aapo Nieminen) voittivat oman 4x100m:n viestinsä ja tytöt (Sonja Lindström, Nelli Talvitie, Iida Tolonen, Linnea Parviainen) juoksivat hienosti kolmanneksi.

Kaikki tulokset

Pistetilanne

HSU:n iloinen joukkue:)
HSU:n isommat rennolla meiningillä kisaan!
Vielä hetki ja kisat voi alkaa:)
Pienten alkuverkka perinteisesti Hennan johdolla.
Iloinen tunnelma HSU:n katsomossa:)
Riina ja Pihla hienoissa uusissa seura-asuissa.
Teemun ensimmäinen kolmiloikka kisa ja upea oma ennätys 12.10.
Teemu loikkavalmentaja Jorman haastattelussa:)
Topias vauhdissa viestijouksussa.
HSU:n seiväshyppääjät.