Marcukselle tuplakultaa SM -halleista timantinkovilla tuloksilla – maailmantilaston neljänneksi seipäässä!

27.2.2017

• Marcus (15v.) kauden kärkitulokseen (M17) sekä seipäässä että pituudessa ja kautta aikojen tilaston toiseksi (M17) seipäässä ja kymmeneneksi pituudessa.
  • Maria hopeaa (N22) seipäässä.

Turun Kupittaa –hallissa olivat lämpöiset tunnelmat viikonlopun aikana, sillä Suomen nuoret yleisurheilijalupaukset kisasivat  17-, 19-,  ja 22 -vuotiaiden SM-halleissa. Kovatasoiset kisat poikivat Suomen ennätyksen, hallikauden kärkituloksia sekä Suomessa että maailmassa useissa lajeissa. Hyvinkään Marcus Kytölä nousi tilastoihin kahdella huikealla tuloksellaan. Saga Andersson (EsboIF) kohosi seipäässä N17- ikäisten hallikauden maailmantilaston kärkeen uudella ennätyksellään 425, kuten Arttu Lielahti (M17) hurjalla kuulatuloksellaan 20,47 (SB), johon ei kuitenkaan ollut tyytyväinen.  Taika Koilahti (N19) voitti kultaa pituudessa komealla leiskautuksella 619, joka sivuaa Kristiina Mäkelän kauden kärkitulosta.   Nuori ja lahjakas Jessica Kähärä oli triplavoittaja hyppylajeissa voittaen (N17) pituuden, korkeuden  ja kolmiloikan ennätystuloksilla, jotka oikeuttavat maailmantilaston kahdeksanneksi ( 179, korkeus) ja seitsemänneksi (12,65, kolmiloikka). Tuplavoittaja Markus Teijula (M19) voitti 400 metriä upealla SE-ajalla 48,80 ja 800 m aikaan 1.55, 22.

Kisaan osallistui kuusi HSU:n nuorta urheilijaa: N22 -sarjassa Maria Kytölä (seiväs, pituus, 60 aj.), N17 -sarjassa Iida Tolonen (60m aj., seiväs), Vilma Rönkä (60m aj., 300m) ja M17 -sarjassa Ilmari Niiranen (60m aj, 300m), Jermu Tarkiainen (seiväs, kuula, 300m) ja Marcus Kytölä (seiväs, pituus, kuula). Nuorten tuliaiset kisoista olivat kolme mitalia, useita sijoituksia kahdeksan joukkoon ja ennätyksiä. Valmentajat olivat kokonaisuutena tyytyväisiä urheilijoiden tuloksiin ja saavutuksiin.

Vasta 15-vuotias Marcus nousi seipään 17-vuotiaiden maailmantilaston neljänneksi ja Suomen kaikkien aikojen (M17) tilaston toiseksi hirmuisella ennätystuloksellaan 490. Yritykset viidestä metristä olivat hienoja ja lähellä ylitystä. Lisäksi lahjakas, kovahermoinen Marcus leiskautti pituudessa kultaa timantinkovalla tuloksella 702! Kolmen kierroksen jälkeen hän oli kuudentena, viiden kierroksen jälkeen jo kolmantena, mutta kilpailun päättyessä upeasti ykkönen. Alun tahmeuden ja askelmerkkivaikeusien jälkeen viimeinen leiskautus osui nappiin ja kantoi seitsemän metrin merkkipaalun paremmalle puolelle, mikä oikeuttaa Suomen kautta aikojen tilaston kymmenenneksi.Molemmat tulokset ovat samalla kauden kotimaisia kärkituloksia ikäluokassaan. Kuulassa hän pukkasi ennätystuloksen 14,81 sijoittuen viidenneksi.

Maria sai tyytyväisenä todeta seiväskisan jälkeen, että kunnonajoitus onnistui nappiin talvikauden tärkeimmissä kisoissa, sillä seiväs taipui ennätystulokseen 375 hopeamitalin kera. Pituudessa hypyt jäivät kolmeen teknisten vaikeuksien takia. Sijoitus oli yhdeksäs tuloksella 524. Viimeisenä päivänä Maria spurttasi 60m aidat aikaan 9,19 (SB) sijoittuen kahdeksanneksi.

Jermu teki hienosti kolme uutta ennätystä. Jermu kommentoi tunnelmiaan kisaviikonlopun jälkeen: ”Kisat sujuivat minulta ennätyshyvin kaikissa lajeissa! Seiväskisa oli vähän rikkonainen, mutta sain kuitenkin onnistuneita hyppyjä niin, että lopputuloksena syntyi oma ennätys 425 ja olin neljäs. Kuulan (5kg) tulokseen 12,27 olin ihan tyytyväinen. Päätöslaji 300m oli aika rankka juoksu,” mutta juoksu kulki lennokkaasti uuteen ennätysaikaan 39,01. Kuulassa Jermu sijoittui hienosti kahdeksanneksi.

Ilmari juoksi 60m aidat ja 300m. Ilmari oli aitajuoksun tuloksiin tyytyväinen, sillä alku- ja välieräjuoksut kulkivat ennätyksen tuntumaan. Alkueränsä toisena hän selvitti tiensä jatkoon (8,71). Sunnuntain välierissä paransi aikaansa (8,68), joka toi kisassa kahdeksannen sijan ja jäi ainoastaan pari sadasosaa ennätysajasta. Hänen mukaansa 300m juoksu oli hankalaa tiukkakurvisella ja voimakkaasti kallistetulla radalla, eikä aika vastannut odotuksia, vaikka ennätys (40,07) syntyikin.

Iida sijoittui seipäässä seitsemänneksi tuloksella 301. Iida sanoitti oloaan kisan jälkeen: ”Olen pettynyt tulokseen, koska odotin kisasta ennätystä.” Ylitykset korkeuksista 286 ja 301 olivat lupaavan ilmavia, mutta ennätyskorkeus 316 jäi kuitenkin ylittämättä. Ensimmäisellä yrityksellä kyseisestä korkeudesta rima jäi kipeästi selän alle, joka hänen mukaansa taisi painaa mielessä vielä seuraavissa yrityksissä. Aitajuoksuun (60m aj.) hän oli puolestaan tyytyväinen, sillä selvitti ensimmäisen kerran aitavälit kolmella askeleella ennätysaikaan (10,30).

Vilma aitoi 60m tyylikkäästi alkuerissä aikaan 9,62 ja lähelle ennätystään (9,48). Vilma taisteli hienosti ensimmäisen hallissa juoksemansa 300m hienosti ennätysajassa 45,58 loppusuoran jalkakrampista huolimatta. Kisat kartuttivat Vilman mukaan sekä kokemusta että lisäsivät taistelutahtoa moniotteluiden SM-kilpailuihin, jotka ovat edessä tulevana viikonloppuna.

Onnittelut kilpailijoille huikeista ennätyksistä ja valmentajille ohjauksesta ja kannustuksesta! Erityiskiitos seiväsvalmentaja Teemu Vääräniemelle asiantuntevasta valmennuksesta!

Tulokset 24–26.2.2017 SM-hallit.

(lähteet: tilastopaja.fi; yleisurheilu.fi ja etusuora.com)