SM 16-17 Kankaanpäässä - Emmalle hopeaa!

9.8.2019

16-17-vuotiaiden SM-kisoissa Kankaanpäässä aloittivat kilpailunsa tänään HSU:sta Noora Hietala, Kiia Brandes, Saara Rantanen, Riina Virtanen ja Pihla Poikolainen.

Hypättiin pituuden karsinnat, jossa N16-sarjassa Noora hyppäsi 498 ja Kiia 467 ja N17-sarjassa Riina 483 ja Saara 475. Noora ja Riina olivat lähimpänä finaalia ja jäivät siitä molemmat 10 cm. Nooralle tulos oli selvä pettymys, kun viime vuosien mitalin ja pistesijan jälkeen tavoitteet olivat selvästi korkeammalla. Ainoastaan Saara pystyi parantamaan omaa ennätystään vaikeissa olosuhteissa.

Saaralla oli myös 100m alkuerä alla, jossa huono lähtö koitui juoksun kohtaloksi. Lievään vastaseen juostu 13,70 ei riittänyt jatkoon.

Pihla osallistui 400m:lle, joka juostiin suoraan finaalina, ja oli 8. Juoksu oli vaikea ja aika 66,51 jäi selvästi kauden parhaasta.

Lauantai alkoi 200m alkuerillä, joissa Saaran ennätysvire jatkui. Uusi ennätys 28,48 syntyi metrin vastatuuleen. Pihlan kaarejuoksusta puuttui terävyys, mutta nousi hienosti lopussa ja juoksi elämänsä toiseksi parhaan ajan 28,77. Ajat eivät riittäneet jatkoon.

Noora juoksi ekan kerran 100m aidat, mutta juoksu tyssäsi yhdeksänteen aitaan. Ekat kuusi aitaa kulkivat kuitenkin paremmin kuin koskaan ennen, joten seuraavia kisoja odotellessa... Laila Lehtinen osallistui N16 kuulan karsintaan, mutta 9,72 ei riittänyt jatkokierroksille.

Sunnuntaina N16 seipäässä kilpailivat Emma Rovasalo ja Kiia Brandes. Emma ylitti 350 ensimmäisellä yrityksellä ja kirkasti viime vuoden mitalinsa hopeaksi. Kiia saavutti toistaiseksi parhaan SM-sijoituksensa 7. tuloksella 290. Koska Kiialla on ollut tällä kaudella ongelmia vauhtijuoksun kanssa, hän hyppäsi koko kisan 6 askeleen vauhdilla. Sekä Emmalla että Kiialla olisi ollut eväitä korkeampaan, mutta hypyn parantuessa molemmilla viimeinen yritys seuraavasta korkeudesta menikin läpi, toisin sanoen seiväs jäi pieneksi. Kisan voitti Esbo IF:n Silja Andersson tuloksella 370.

. . . . .

Tähän kisaan päättyy vonnelaisten 5-vuotinen tarina, sillä Vonne (Yvonn Lindholm) muuttaa kaupunkia opintojen perään. Yhteistyö jatkuu vielä Kiia Brandesin kanssa Turussa.

- SM kisojen tavoitteet olivat hieman korkeammalla kuin mihin tänä vuonna päästiin. Viime päivät eivät ole olleet helppoja, mutta olen todella ylpeä kaikista, ja kaikesta mitä vonnelaiset ovat viime vuosina kovalla työllä saavuttaneet! Kiitos HSU, että sain olla osana tätä! <3 T. Vonne

Noora pituudessa 498
Kiian paras hyppy oli niukasti yliastuttu
Pihla 400m:llä radalla ja sijalla 8
Saaran ennätyshyppy
Nooran eka 100m:n aitakisa
Saara 200m ennätysvauhdissa
Pihlan nousu alkoi loppusuoralla
Laila työntää - löydä kuula!
Kiia ylittää 290
Emma taivutti hopealle
Seipään palkintojenjako
Emma sekä Silja Andersson (1.) ja Miisa Koskiaho (3.)
Saara ja Pihla
Noora, Kiia ja Laila