HSUn joukkueelle kolme mitalia SAUL SM-viesteistä

23.8.2020

Veteraanien yleisurheilun SM-viesteissä pikkukaupungin omat pojat saavuttivat kaksi kultaa ja yhden hopean Kouvolassa 22.8. Pikkukaupungin, siksi koska usein esim. HKV, Jyväskylä ja länsirannikon joukkueet keräävät automaattisesti kovat juoksijat samaan ryhmään ja muulla Suomella on haastetta vastata näihin.

Viestin SM-kilpailuissa haastetta lisää usein myös useampi juoksu saman päivän aikana, kuten tälläkin kertaa, eli miten palautua ja kerää energiat juoksujen välillä.

HSU:n yleisurheilutaustaiset Jokinen ja Jännetyinen olivat mainiossa vireessä ja varsinkin Jännetyisen 400m epävirallinen yksityisaika, alle 57 sekuntia, kertoo että 50 vuotias veteraani on todella hyvässä kunnossa ikäisekseen.
Salibandya nuorempana pelannut Juha Jääskeläinen oli myös löytänyt oivan vireen ja paransi viime vuotisesta tasoaan roimasti. Ylösen ja Jääskeläisen alunperin epävarma tuntuma 400 metrin matkaan osoittautui vain kilpailujen puutteeksi, sillä HSU johti jo heidän tuomana reilusti Jyväskylää kahden osuuden jälkeen. 400 metrin viestissä ankkuriosuudella kilpailtiin vain voitosta, mutta tällä kertaa kahden eri ikäluokan välillä. HSU:n ankkuri, Jokinen, pääsi tuulettamaan täydestä riemusta kun HSU kiri Keski-Uusimaan ohi ja voitto sekä nuoremman ikäluokan päihittäminen maistui makealta. 4x400m M40 sarjan voittoaika taittui aikaan 4.07,03.

Takavuosien maajoukkuetason hiihtäjä, Petri Ylönen, osoitti peruskuntonsa erinomaisesti ja juoksi kaikki matkat liki maksimi tasollaan. 1000 metrin viestissä aloitusosuus, 100m, ei ollut omimpiaan Petrille, mutta tämän viestin varajäsenenä suoriutui Petri osuudestaan hyvin. Muille viestin jäsenille tämä oli jo tuttua kauraa ja vaikka edellis vuoden mestaruudesta vielä parannettiinkin aikaa, jäätiin nyt hopealle (tuloksella 2.23,13) pienen taktisen kömmähdyksen takia. Täyteen pottiin eli kolmeen kultaan oli siis täydet mahdollisuudet, mutta Jyväskylä taktikoi ankkuriosuudella hyvin ja oli loppusuoralla parempi. Hiukan siinä sekoitti myös se että samassa lähdössä saattoi aina olla viisikin eri ikäluokan kilpailua meneillään, milloin ei tiedä varmuudella mikä joukkue johtaa oman ikäluokan kilpailua.

1500 metrin päätösviestissä Jännetyinen ja Ylönen tulivat molemmat matkan alle 5 minuuttia ja tämä varmisti selvän 50 sekunnin voiton HSU:lle (tuloksella 21.01,88).

Kilpailun kokonaistulokset ovat nähtävissä täällä.

HSU onnittelee hienosta suorituksesta joukkuetta!

Markku Jokinen, Juha Jääskeläinen, Jukka Jännetyinen ja Petri Ylönen mitalit kaulassa