Nuorten SM-halleista HSU:lle yksi mitali ja aikuisurheilijoiden EM-halleista kaksi – Hallikauden viides kilpailuviikko

28.2.2022

Nuorten SM-hallit kilpailtiin viikonloppuna 26.2.–27.2. Helsingin Liikuntamyllyssä. HSU:sta oli mukana 11 urheilijaa ja kisojen saldona oli yksi mitali, viisi sijoitusta 10 parhaan joukkoon, sekä 14 omaa ennätystä tai kauden parasta tulosta. Aikuisurheilijoiden EM-hallikilpailut järjestettiin myös kuluneella viikolla Portugalin Bragassa, jossa HSU:n urheilijat toivat kotiin kaksi mitalia.

Nuorten SM-hallit

Olavi Halonen vastasi HSU:n mitalista M17 sarjan seiväshypyssä, jossa hän ponnisti hopealle ennätyksellään 420. Olavin hypyt paranivat kisan edetessä ja uusien jäykempien seipäiden avustuksella tiukka hopeakamppailu kääntyi 420 ylityksellä Olavin eduksi. Olavi oli mukana myös 60 metrin alkuerissä, jossa aika 7.72 riitti oman alkueränsä neljänneksi ja kokonaisajoissa hän oli 24., sekä 60 metrin aitojen alkuerissä, jossa kellot pysähtyivät aikaan 8.89 ja alkuerien kahdeksanteen sijaan.

M17 sarjan 60 metrin alkuerissä oli mukana myös Taneli Hyvärinen, joka juoksi hienolla ennätysajallaan 7.60 oman alkueränsä kolmanneksi ja jäi välieräpaikasta yhden sadasosan päähän ollen alkuerien 19. Tanelin toinen startti tuli 300 metrillä, jossa tuli myös hieno uusi ennätysaika 38.97. Taneli voitti oman eränsä ja oli kilpailussa lopulta 15.

60 metrin alkuerissä esiintyivät myös N17 sarjassa Angelina Billingham ja N22 sarjassa Saara Rantanen. Angelina juoksi omassa alkuerässään uuden ennätyksen 8.86 ja Saarakin jäi aiemmasta ennätyksestään vain sadasosan juosten 8.53.

N22 400 metrillä olivat mukana Emmi Järvi ja Pihla Poikolainen. Pihla juoksi oman alkueränsä toiseksi ennätysajallaan 63.10 ja Emmi oman eränsä neljänneksi myöskin ennätysajalla 62.62. Lopputuloksissa Pihla oli 13. ja Emmi hienosti 11. 200 metrin alkueriin starttasi koko N22 kolmikko Saara, Pihla ja Emmi. Vaikka finaalipaikkaa ei tällä kertaa tullutkaan, kellottivat naiset hienot uudet ennätykset: Saara 28.65, Pihla 27.72 ja Emmi 27.59.

Nelli Talvitie työnsi N22 kuulassa neljänneksi ennätyksellään 12.90. Lähes puolen metrin ennätysparannus liikuntamyllyn liukkaalla alustalla lämmittää varmasti mieltä. Nellin toinen laji oli korkeus, josta irtosi myös hieno viides sija tuloksella 150.

N17 seipäässä Isla Sokoff taivutti uuden halliennätyksensä 300, jolla hän oli kahdeksas. Seuraavasta korkeudesta 320 Isla teki myös mainioita yrityksiä. Saman sarjan 3-loikassa Moona Virtanen loikki myöskin uuden halliennätyksensä 9.88 sijoittuen 19.

Noora Hietala oli mukana N19 sarjan pituushypyssä, jossa hän leiskautti lukemat 5.03 ollen lopputuloksissa 13. Suoritusten välissä Noora kävi juoksemassa 60 metrin aitojen alkuerissä ensimmäistä kertaa alle 10 sekunnin ja pysäytti kellot aikaan 9.94, mutta karsiutui ennätyksestään huolimatta jatkosta.

Debyyttistarttinsa hallikilpailuissa teki M17 sarjan 1500 metrillä Santeri Ahoniemi. Santeri osoitti hyvää juoksukuntoa juoksemalla ajan 4:34.34, joka alittaa myös hänen ulkoratojensa ennätyksen.

Aikuisurheilijoiden EM-hallit

Jouko Rannanpää osallistui Portugalin EM-halleissa M65 sarjassa 3 km hallikävelyyn, sekä 5 km maantiekävelyyn.  3 km kilpailussa hän sijoittui niukasti mitalien ulkopuolelle neljänneksi ajalla 18:50.77. Myöhemmin viikolla 5 km startti toi puolestaan pronssisen mitalin ajalla 31.31.

Täksi kaudeksi HSU:n väreihin palannut Janne Harju oli mukana M40 sarjan 3-loikassa. Tällä kertaa Jannen loikat kantoivat 13.44, jolla hän sijoittui hopealle.

HSU onnittelee Olavia, Joukoa ja Jannea mitaleista!

Olavi Halonen