HSU kilpaili Lahden YAG:ssa 12 urheilijan voimin ja mitaleja tuli kuusi kappaletta

20.6.2022

Menneen viikon loppupuolella 16.–19.6. kisattiin Youth Athletic Games eli tuttavallisemmin YAG Lahdessa. HSU:sta kisaamassa oli yhteensä 12 urheilijaa ja mitaleja tuli kuusi kappaletta!

Torstai 16.6.

Ensimmäisenä kisapäivänä pääsivät kilpailemaan 17-sarjalaiset ja mukana olivat Seipäässä Olavi Halonen miehissä ja Isla Sokoff naisissa. Olavi kävi tiukan kamppailun kärkisijoista yhdessä Jyväskylän Tommi Järvenpään ja Kotkan Aatu Sihvosen kanssa. Ylitys korkeudesta 440 ensimmäisellä toi Olaville voiton, uuden ennätyksen, sekä kauden kärkituloksen 17-vuotiaissa, jota edellä mainitut herrat jakavat nyt yhdessä. Naisten puolella Isla ylitti komeasti 295, mutta tämän jälkeen haasteet askelmerkin kanssa johtivat kolmeen pudotukseen seuraavasta korkeudesta. Islalle kuitenkin hyvä kudes sija.

Perjantai 17.6.

Perjantaina vuorossa olivat viestit, jonne HSU:sta lähti yksi T15 sarjan joukkue juoksemaan 4x100m viestiä. Joukkue juoksujärjestyksessä Elsa Pinola, Sissi Kaksonen, Iisa Aramo ja Catarine Billingham juoksivat ehjän viestin aikaan 53.24, jolla he ylsivät kokonaistuloksissa sijalle 10.

Lauantai 18.6.

Lauantaina jatkettiin 15-vuotiaiden ja sitä nuorempien sarjojen kilpailuilla suurimmilta osin sateisessa kelissä. Tobias Löfgren aloitti urakkansa P11 sarjan kiekonheitolla, jossa tulos 23,03 riitti mainioon seitsemänteen sijaan vuotta vanhempien sarjassa. Myöhemmin iltapäivällä Tobias jatkoi P10 sarjan keihääseen, jossa komea kaari 31.20 toi sateisessa säässä voiton.

15-vuotiaissa tytöissä 100 metrillä Sissi Kaksonen juoksi alkueristä ajalla 12.86 finaaliin. Finaalin sateinen sää ei haitannut menoa vaan tulos parani vielä omaan kauden parhaaseen aikaansa 12.71, jolla Sissi oli tasaisen kilpailun kolmas! Saman sarjan 3-loikassa oli mukana Elsa Pinola, joka loikki ensimmäisellä kierroksella tuloksen 10.01, mutta joutui jättämään kisan ensimmäisen kierroksen jälkeen loukkaantumisen vuoksi. Tulos riitti kuitenkin 13. sijaan kaikkiaan 27 osallistujan kilpailussa. T14 sarjassa Catarine Billingham juoksi 100 metrin alkuerissä ajan 14.65 ja oli lopputuloksissa 54.

Pojat 14 sarjan korkeudessa Elias Oksanen sateesta huolimatta onnistui hienosti ja hyppäsi ulkoratojen ennätyksellään 150 kilpailussa viidenneksi. Pojat 13 sarjan 60 metrin alkuerissä Vilho Laaksonen juoksi kovaan vastatuuleen ajan 8.98, jolla hän oli alkuerien 23.

T13 sarjassa urakoivat Janina Vuorenmaa ja Velma Peiponen. Janina avasi päivän 60 metrin alkuerissä ajalla 8.83, jolla hän oli alkuerien 13. kaikkiaan 72. juoksijan joukosta. Myöhemmin illalla 3-loikassa Janina loikki tulokseen 9.55, jolla hän oli myös 13. Velma puolestaan edusti HSU:ta heittolajeissa, joista kuulassa tuli 15. sija tuloksella 9.33 ja keihäässä myöskin 15. sija tuloksella 27.85.

Sunnuntai 19.6.

Viimeisenä kilpailupäivänä HSU:n mitaliputki jatkui, kun Sissi Kaksonen jatkoi mainioita suorituksiaan 300 metrillä juosten ajalla 41.55 ylivoimaiseen voittoon. Tulos on Sissin oma ennätys, mutta myös T15 sarjan seuraennätys!

Myös Tobias Löfgren nappasi edellisen päivän jatkoksi pronssia Pojat 10 sarjan kuulantyönnöstä tuloksella 8.48 ja hopeaa korkeudesta tuloksella 123.

Pojat 14 sarjan pituudessa nähtiin komeita leiskautuksia kovassa myötätuulessa. Myös Elias Oksanen esitti oivaa virettä hyppäämällä kauden parhaan tuloksensa ulkoradoilla 5.03 (+1.3), joka ei aivan riittänyt kolmelle viimeiselle kierrokselle, mutta kuitenkin komeaan yhdeksänteen sijaan.

T11 60 metrin aidoissa Miisa Virtanen juoksi ennätyksellään 10.29 finaaliin. Aika on samalla T11 sarjan seuraennätys! Finaalissa Miisa oli myös oivassa vauhdissa, mutta pieni kolhaisu viimeiseen aitaan hidasti vauhtia. Kolhaisusta huolimatta Miisa taisteli itsensä hienosti maaliin mainiolla ajalla 10.41 ja sijoitus viides! T13 sarjan aidoissa Janina Vuorenmaa juoksi ajan 10.51, jolla hän oli alkuerien 17. Janinan urakka jatkui myöhemmin pituudessa, jossa tuli komea uusi ennätys 4,52 pieneen vastatuuleen ja hieno kahdeksas sija!

P13 sarjassa Vilho Laaksonen pääsi vielä sunnuntain päätteeksi vauhtiin 1000 metrillä. Tuulisessa säässä juostu kilpailu oli haastava, mutta kelistä huolimatta Vilho juoksi mainiolla ajalla 3.15,63 hienosti kuudenneksi.

HSU onnittelee urheilijoita hienoista suorituksista!

Olavi Halonen M17 seipään kultaa
Sissi Kaksonen T15 100m pronssia ja 300m kultaa