Seiväshyppääjät iskussa Helsingin kisoissa - Marcus ylitti SE:n!

11.4.2015

HSU:n juniorit SE vauhdissa!

Helsingin OP Junior Games -kilpailuissa lauantaina 11.04. nähtiin uusi Suomen halliennätys HSU:n urheilijan toimesta. Marcus Kytölä hätyytteli seipään 14-vuotiaiden SE:tä jo helmikuussa Hyvinkään omissa Hyppysprinteissä, mutta nyt kauden viimeisissä kisoissa 401 ylittyi ilmavasti koko Liikuntamyllyn urheilijaväen kannustaessa. Marcus rikkoi tuloksellaan peräti 19 vuotta vanhan tuloksen. Aikaisempi ennätys 400 oli Mikael Westön nimissä. Mikael oli vielä viime vuoden Kalevan Kisojen pronssilla.

Katso video Marcuksen SE-hypystä!

Samassa kilpailussa seuratoverit Jermu Tarkiainen ja Siiri Saalo hyppäsivät hienosti omat ennätyksensä. Jermu oli toinen tuloksella 350. Tämäkin tulos on ikäryhmässään kaikkien aikojen hallitilaston 18. Tästä tilastosta löytyy myös kolmas Hyvinkääläinen, kun Mikko Halvari löytyy sijalta 31 (330), tämäkin tulos on 19 vuoden takaa. Siiri, joka sai viime kesänä SM hopeaa T14-sarjassa, oli kisassa ylivoimainen ennätystuloksellaan 335. Siiri sijoittuu tällä tuloksellaan kaikkien aikojen tilastossa sijalle 15.

Hyvinkää Seudun Urheilijat on junioritoiminnassaan noussut muutamassa vuodessa Suomen kärkiseurojen joukkoon. HSU oli viime vuonna valtakunnallisessa nuorisotoimintakilpailussa sijalla 12. Tässä kilpailussa mitataan yleisurheiluseurojen monipuolisuutta ja laajuutta. Nämä nuoret pojat edustavat hyvin seuran valmennuslinjaa. Seuran tarkoituksena on harjoitella monipuolisesti ja useita eri lajeja, koska lopullinen lajivalinta tulee vasta vuosien päästä, tuumii poikien otteluvalmentaja Svea Kytölä.

Seura tekee myös yhteistyötä muiden lajivalmentajien kanssa yli seurarajojen. Seiväshypyssäkin entiset huippuhyppääjät valmentavat seuran nuoria. Poikien valmentajana toimii Teemu Vääräniemi ja Siirin valmentajana Antti Kalliomäki.

Seiväshypystä on tullut muutamassa vuodessa yksi seuran vahvoista lajeista. Esimerkkinä nuoremmille toimii N19-sarjassa kilpaileva Maria Kytölä, joka oli viime vuonna Kalevan Kisojen 11. HSU on kesäksi muodostamassa uuden ryhmän, Ryhmä Rämän. Ryhmän tarkoituksena on juurikin harjoitella esim. seiväshyppyä ja keihäänheittoa. Uuteen ryhmään toivotaan ilmoittautuvan kaikki nuoret, jotka haluavat haasteita ja jännittäviä kokemuksia. Ilmoittautuminen ryhmiin HSU:n nettisivujen kautta.

Helsingin kisoissa kilpaili myös 8-vuotias Marianne Salmi, joka juoksi 11-sarjassa 1000m sijoittuen viidenneksi. Aika 3.43,28 on Mariannen oma ennätys lyhyellä radalla ja samalla myös T9-sarjassa Suomen tämän vuoden kärkitulos. Mariannehan juoksi viime viikonloppuna ikäluokkansa suomenennätyksen ylipitkällä radalla.

Kaikki tulokset

Siiri, Marcus ja Jermu sekä seiväsvalmentaja Teemu
Marcuksen SE 401 taivutus:)
Marcuksen SE 401 ylitys!