Aluemestaruusviesteissä hyviä tuloksia - nuoret kilpailivat YAG:ssa!

17.6.2015

Porvoossa järjestettiin 15.-16.6. Aluemestaruusviestit, jossa kilpailee kolme piiriä (UUDY, HELSY ja NÅID) eteläisen alueen mestaruuksista. HSU:lla oli kilpailussa tänä vuonna peräti 12 joukkuetta (7 kpl v. 2014), joten lähdimme hienolla porukalla murskaamaan seuraennätyksiä. Toisena tavoitteena oli karsia urheilijoita SM-viesteihin Seinäjoelle.

Ensimmäisenä päivänä juostiin 4x100m:n pikaviestit sekä 3x800m. Näissä lajeissa HSU:lla olikin hieno edustus. N17 sarjassa oli 4x100m:n  pikaviestissä kaksi joukkuetta, jotka oli muodostettu useammasta eri ikäluokasta (13-17-vuotiaita). Ensimmäisessä joukkueessa juoksivat: Iida Tolonen, Nelli Talvitie, Emilia Mikkola ja Emma Simberg. Nuoret naiset juoksivat ajan 53,17 voittaen hienosti oman eränsä. Toisessa joukkueessa juoksivat Tia Palmunen, Elina Sokka, Saara Saalo sekä Ida Forsstén. Joukkueen loppuaika oli 55,80.

N19 sarjan 4x100m joukkuessa juoksivat Emilia Palmu, Maria Kytölä, Tanja Sorvari ja Hanna-Mari Saalo. Joukkue sijoittui tiukassa kisassa viidenneksi ajalla 52,65.

M17 sarjan 4x100m:n juoksuun HSU oli saanut taas kaksi joukkuetta. Ensimmäisessä joukkueessa juoksivat Ilmari Niiranen, Marcus Kytölä, Jermu Tarkiainen ja Teemu Mustonen. Pojat juoksivatkin hienosti uudeksi seuraennätykseksi ajan 48,61 (aikaisempi ennätys oli vuodelta 1998). Toisessa joukkueessa juoksivat Jesper Jääskeläinen, Niilo Kantoniemi, Aapo Nieminen ja Santeri Tuomi. Heidän aikansa oli 53,58.

Ensimmäisen kisapäivän päätteksi juostiin 3x800m viestit. N17 sarjassa juoksivat Saara Saalo, Emma Simberg sekä Kaarina Lehtonen. Loppusijoitus oli viides, hyvällä ajalla 7.50,80. M17 sarjan vastaavassa kilpailussa juoksivat Matias Jukka, Teemu Mustonen ja Santeri Tuomi ajan 7.41,85.

Toinen päivä alkoi 100m:n aitaviesteillä, joissa HSU:lla oli edustusta N17-sarjassa joukkueella Tanja Sorvari, Hanna-Mari Saalo, Emilia Mikkola, Ida Forsstén. Tytöt juoksivat aikaan 71,20 ja paransivat vanhaa seuraennätystä 8 sekunnilla.

17-sarjan 4x300m:n viesteissä HSU:lla oli kaksi sekä naisten että miesten joukkuetta. N17-sarjassa juoksiva Hanna-Mari Saalo, Tanja Sorvari, Iida Tolonen ja Emma Simberg aikaan 3.05,36, jääden pari sekuntia seuraennätyksestä, sekä Elina Sokka, Ida Forsstén, Nelli Talvitie ja Emilia Mikkola aikaan 3.15,24. M17-sarjassa sen sijaan syntyi jälleen uusi seuraennätys kun Marcus Kytölä, Ilmari Niiranen, Jermu Tarkiainen ja Teemu Mustonen juoksivat kovaa aikaan 2.44,57. Toisessa joukkueessa juoksivat Aapo Nieminen, Niilo Kantoniemi, Matias Jukka ja Jesper Jääskeläinen. Heidän aikansa oli 2.58,14.

Tiiviin alkukesän kilpailuaikataulun takia viikonloppuna Espoossa järjestetty yleisurheilun suurtapahtuma Youth Athletic Games ei kuulunut SM-ikäisten kilpailuohjelmaan. Sen sijaan nuoremmissa sarjoissa nähtiin HSU:n urheilijoita tekemässä hienoja tuloksia.

Leppävaarassa perjantaina Elmo Niemi juoksi ensimmäisen 60m:n kisastarttinsa ikinä (tietenkin rohkeana heti Suomen kesän isoimmassa kisatapahtumassa) aikaan 8,85 ja selvitti tiensä B-finaaliin. Finaalissa tulos parani vielä huimasti aikaa 8,65, mutta myötätuulta oli hieman liikaa. Lauantaina Riina Virtanen juoksi T13-sarjan 60m:n aidat lievään vastatuuleen jääden ennätyksestään vain sadasosan ajalla 11,05. Riina oli yhtä rohkea kuin Elmo ja osallistui myös ensimmäiseen 300m:n kisaansa ikinä, ja lisäksi 15-vuotiaiden sarjassa. Riina alitti hienosti 50 sekunnin rajan ja juoksi maaliin aikaan 49,34 jättäen monta juoksijaa taakseen.

Alle 13 vuotiaat kilpailivat Otaniemen kentällä, ja sielläkin nähtiin HSU:n urheilijoita. Perjantaina Juho Kantoniemi juoksi ennätyksensä 60m:n aidoissa aikaan 10,81. Juho selvitti myös tiensä pituuden finaaliin tuloksella 4,25. Lauantain finaalissa Juho hyppäsi 4,23. Juho heitti myös keihästä hienoon tulokseen 34,55 ja pääsi myös siinä lajissa jatkokierroksille! P9-sarjassa ei edelleenkään edes 8 vuotta täyttänyt Eeli Rovasalo osallistui kolmeen lajiin ja onnistui tekemään ennätyksensä niissä kaikissa. 60m taittui ajassa 7,14, 600m hurjassa ajassa 2.06,13 ja pituudessa tulos oli 3,11. "Eeli oli 600m:n lähdössä harmittavasti jäänyt aivan viimeiseksi ja lähtenyt kovaan ohitusurakkaan, ja silti se uhkaa jo mun ennätystä", totesti isosisko Emma, joka kilpaili 12-sarjassa.

Tytöistä HSU:ta edusti Emma Rovasalon lisäksi T11-sarjassa Inkamari Letto ja T9-sarjassa Marianne Salmi. Emma paransi upeasti oman ennätyksensä aidoissa puolella sekunnilla aikaan 11,61. Pituudessa Emmakin pääsi finaaliin hypättyään 4,09, ja paransi tulosta finaalissa vielä lukemiin 4,11. Kiekossakin Emma heitti ennätyksensä 20,64. Inkamari juoksi 60m aikaan 9,92 ja hyppäsi pituutta 3,77. Parhaan sijoituksen saavutti kuitenkin 9-vuotias Marianne, joka juoksi 600m:llä kolmanneksi upealla ajalla 2.02,89.

Kaikki tulokset:
Am-viestit