Somerolla huipputuloksia seipäässä

28.12.2015

Somerolla kisailtiin perinteiset halliseiväskilpailut heti joulunpyhien jälkeen sunnuntaina 27.12.

HSU oli kisamatkalla neljän hyppääjän voimin. Elsa Mattila, Laila Lehtinen, Emma Rovasalo ja Siiri Saalo sulattelivat jouluherkkuja omissa sarjoissaan.

Aloituskorkeus oli määritelty 85cm, joten odotettavissa oli pitkä kilpailu. :)

Elsa aloitti sarjansa 145 korkeudesta. Hienot ylitykset myös korkeuksista 155, 165 ja 175 siivittivät Elsan niukasti mitalisijan ulkopuolelle, sijoituksen ollessa 4 T11-sarjassa. Kilpailumatkalta kertyi kuitenkin paljon kokemusta, mikä varmasti tuo lisää senttejä tulevissa kilpailuissa.

Pitkän odottelun jälkeen myös T13-sarjan Laila ja Emma pääsivät vauhtiradan päähän. Lailan aloituskorkeus oli 205, Emman 215. Komeat ylitykset runsaslukuisen ja ehkä Suomen asiantuntevimman seiväsyleisön edessä siivittivät molemmat tytöt aina yrityksiin uusista ennätyskorkeuksista. Lailan hyvät yritykset uudesta ennätyksestä 255 jäi vielä odottamaan seuraavia kilpailuita, tulos kuitenkin hieno 245 ja sijoitus kovatasoisessa kilpailussa 2. Emman hienossa sarjassa ylitykset seurasivat tosiaan ja ennätyskorkeuteen 255 asti mentiin ilman pudotuksia. Pari yritystä korkeudesta 265 toivat riman niukasti alas, kolmannella yrityksellä oli hieman tuuriakin tarttunut mukaan ja yleisön pidätellessä hengitystä rima jäi kun jäikin kannattimilleen. Kilpailun voitto ja uusi ennätys kirjataan Someron tuliaisina lukemiin 265.

Siirin askelmerkkijuoksusta oli jo pari tuntia kun oma kilpailu pääsi alkamaan. Se ei huimapäistä Siiriä häirinnyt vaan aloituskorkeus 305 ylittyi helposti. Reilut ylitykset puhtaalla pöytäkirjalla välikorkeuksista ja rima olikin nostettu ennätyskorkeuteen 350. Pari yritystä Siiri antoi yleisön odottaa, mutta kolmas kerta toden sanoi ja Siiri palkitsi yleisön komealla ylityksellä. Tuloksena ylivoimainen voitto T15 sarjassa omalla hienolla ennätyksellä 350.

Someron kovatasoisessa hallikilpailussa nähtiin paikalla myös muutama muu kovatasoinen hyppääjä, hallikautta aloittelivat nimet Salomäki, Andersson, Nikkanen ja Murto. Vilma Murto päättikin naisten kilpailun uudella 19- ja 22-vuotiaiden SE:llä 445.

Kaikki tulokset: Tilastopaja

HSU:n seiväsporukka