Seurakisoissa pitkiä kiekkokaaria ja kilpakävelyä

18.7.2016

Kauden toiset Hyvinkään Seudun Urheilijoiden Silja Line Seurakisat järjestettiin maanantaina 18.7. urheilupuistossa. Kisoja on kesän aikana neljät. Seurakisat ovat kaikille avoimet matalan kynnyksen epäviralliset kisat, jossa lapset kiertävät lajit ohjaajien mukana ja keräävät Voitto Onnisen lajitarrat omaan seurakisapassiinsa. Tänä vuonna uutuutena tarjolla on lajeja aikuisten sarjaan asti, sekä joka kisassa myös virallinen laji, tällä kertaa kiekonheitto.

Kisoihin osallistui jälleen yli 100 urheilijaa, vaikkakin loma-ajat olivat tainneet syödä hieman osallistujia verrattuna ensimmäiseen kisaan, johon osallistui ennätysmäärä 150 urheilijaa.

5-9-vuotiaiden sarjoissa lajeina oli 60m aitajuoksu, kolmiloikka, moukari ja 400 tai 600m kävely. 5-7-vuotiaat suorittivat kävelyn yhteisenä alkuverryttelynä vanhempien ja ohjaajien kanssa kiertäen rataa musiikin tahtiin, ja 9-vuotiaat päättivät oman urakkansa 600m:n kävelyyn, jossa kellotettiin myös ajat. Pienimmät hyppäsivät kolmiloikkaa renkaiden avulla ja aidoissa katsottiin korkeus lapsen pituuden ja taitojen mukaan. Jos lapsi ei ole tyytyväinen omaan rataansa, vaihdetaan rataa tai siirretään toiseen erään. Näissä kisoissa tulokset eivät ole pääasia, vaan että lapsilla on hauskaa! 11-vuotiaista ylöspäin oli kiekon lisäksi seurakisalajina 1000m kävely. Suurimmalle osalle tämä oli ihan ensimmäinen kävelykisakokemus.

Kiekonheittoon osallistui 31 urheilijaa 7 eri seurasta. Illan aikana nähtiin pitkiäkin kaaria, kun Keski-Uudenmaan Yleisurheilun Riku Kauppila heitti 2 kg:n kiekon lähelle 50 metrin viivaa, parhaan heittonsa ollessaan 48,28, ja vei miesten sarjan voiton. M17 voitti HSU:n Niilo Kantoniemi ennätyksellään 27,10 (1,5 kg), P15 Espoon Tapioiden Aaro Viitala tuloksella 32,73 (1 kg), P13 Piikkiön Kehityksen Juho Suominen ennätysheitollaan 31,13 (0,75 kg) ja P11 Porvoon Urheilijoiden Aatu Kangasniemi tuloksella 31,46 (0,60 kg). Naisten ja tyttöjen sarjoissa oli HSU:n urheilijat kärjessä. Naisten sarjan voitti Yvonn Lindholm parantaen kahdeksan vuotta vanhaa ennätystään lukemiin 32,70 (1 kg), T15 voitti Venla Toivola tuloksella 25,48 (0,75 kg), T13 Emma Rovasalo ennätyksellään 27,38 (0,60 kg) ja T11 Isla Sokoff tuloksella 17,87 (0,60 kg).

Kauden kolmannet seurakisat ovat 10.8., jolloin virallisena lajina on korkeus ja juoksumatkana 150m.

Kaikki tulokset: Seurakisojen tulossivu
Lisälaji kiekko, Tilastopaja

Yhteinen alkuverkka 400m kävely
Lapset, vanhemmat ja ohjaajat kiersivät yhdessä radan musiikin tahtiin