Aikuisten SM-kisojen tuliaisina viisi hopeaa ja kolme pronssia.

13.2.2017

Hyvinkään aikuiset naisurheilijat yhdessä  80 –vuotiaissa kisaavan Allan Juntusen kanssa pitivät Hyvinkään Seudun Urheilijoiden lippua hienosti esillä Suomen aikuisurheilijoiden (30–95 -vuotiaiden) eli SAUL:n SM -halleissa Helsingin Liikuntamyllyssä viikonloppuna 11–12.2. Kisojen saldona oli runsaasti SM-mitaleita eri ikäluokissa – viisi hopeaa ja kolme pronssia! Kilpailusarjoja oli runsaasti, sillä ikähaarukka oli 5 vuoden välein 30. vuodesta aina 95. vuoteen.  Aikuisurheilu on ennen kaikkea hauskanpitoa hyvässä seurassa eikä ryppyotsaista totista puurtamista, joten iloinen ja avoin tunnelma johti itsensä ylittämisiin sekä upeisiin uusiin ennätyksiin ja kauden parhaisiin tuloksiin.

Hyvinkään miehien edustus oli yhden miehen harteilla, mutta teräskuntoinen Allan Juntunen (M80) edusti sitäkin ansiokkaammin voittaen kolme mitalia ja kaikki kestävyyslajeista – kaksi hopeaa ja yksi pronssi. Nuoremmat jäävät jalkoihin Allanille, sillä hän jaksoi kahdessa päivässä suorittaa raskaat keskipitkän matkat : 800, 1500 ja 3000m. Allan sijoittui hienosti toiseksi 1500m ennätysajalla 8.20,56 ja juosten 800m kolmanneksi aikaan 3.57,56.  Hän urakoi samana päivänä vielä 3000m voittaen hopeaa (18.53,02).

Naiset N75 -sarjassa Sinikka Simola voitti upeasti hopea ja pronssia keskipitkillä matkoilla.  Hän juoksi 400m ennätysaikaan  2,22.34 ja kovakuntoinen Sinikka urakoi  vielä samana päivänä 1500m  kauden parhaaseen aikaan 11.09,08.

Liisa Lehto juoksi N70 –ikäsissä 200m hienosti sijoittuen komeasti kolmanneksi ajalla 46,16 . Liisan juoksi sujui hienosti ja voimia olisi riittänyt vielä 400m juoksuun, joka on ollut perinteisesti toinen laji, johon on osallistunut. Kesällä Liisa aikoo juostaa jälleen molemmat matkat.

Minna Kouhia, Hanna Tarkiainen ja Svea Kytölä kisasivat N40 -sarjassa. Svea voitti hopeaa uskaliaassa seiväshypyssä upealla ennätystuloksella 250 ja ennätysparannus oli jopa 35 senttiä. Svea nosti kymmenen sentin välein riman korkeutta ylittäen jokaisen korkeuden ensimmäisellään. Svea on harjoitellut ahkerasti koko vuoden ja syynä hän näkee huimaan tulosparannukseen viime vuodesta voima-  ja nopeusominaisuuksien kehittymisen. Hän ehti tehdä ainoastaan kaksi lajiharkoitusta ennen kisaa, mutta itseluottamus oli kohdillaan ja hyppy sujuikin hienosti. Roima tulosparannus motivoi harjoittelua ja lupaa entistä parempia tuloksia ensi kesän kisojen suhteen.

Hanna ja Minna osallistuivat kahteen lajiin tehden ennätyksensä molemmissa. Lauantaiaamu alkoi 60 metrin alkuerillä. Kolmen tiukan alkuerän jälkeen tien finaaliin pinkaisi Minna Kouhia (N40 ) kovalla ennätysajalla 8,79 ja oli upeasti tasaisen finaalin viides puristaen ennätyksestään vielä yhden sadasosan (8,78). Pituudessa Minna hyppäsi tasaisen sarjan, josta paras hyppy leiskahti komeisiin lukemiin 446. Minna oli komeasti kisan toinen. Hän ei ollut kuitenkaan täysin tyytyväinen tulokseen, sillä hyvin kulkeneet harjoitushypyt lupailivat pidempää leiskautusta. Tulevissa kisoissa on kovia tuloksia odotettavissa.

Hanna Tarkiainen pallotteli samanaikaisesti kahden lajin välillä siirtyen kesken kuulakisan spurttaamaan 60m alkueriin.  Hanna pinkoi myös uuden upean ennätyksensä jääden niukasti finaalipaikasta ajalla 8,98. Yhdeksän sekunnin alitus ilahdutti Tarkiaista.  Hanna pukkasi myös kuulassa uuden ennätyksen 8,54 sijoittuen kokonaiskilpailussa hienosti seitsemänneksi.

Suvi Luukkonen sijoittui hienosti kuulassa (N50) sarjassa viidenneksi työntäen upeasti ennätyslukemiksi tasan 8m.

Hyvinkään nuorin edustaja Jessica Ehrsten kiihdytti hienoon uuteen ennätykseensä 9,29 N35 -sarjassa sijoittuen eränsä kolmanneksi. Jessica hyppäsi myös pituudessa ennätystuloksen 370 sijoittuen hienosti kisan viidenneksi.

Launtai-illan kruunasi tiivistunnelmainen naisten 4x200 viesti. HSUn joukkue, johon kuuluivat Suvi Luukkonen, Hanna Tarkiainen, Jessica Ehrstén ja Minna Kouhia, ylittivät itsensä upeasti sijoittuen eränsä toiseksi ja koko kisan kuudenneksi parantaen viimevuotista aikaa huimasti (2.06,01). Kotiintuliaisiana oli monta mukavaa kokemusta ja hauskoja muistoja mitalien kera.

Onnittelut upeista suorituksista kilpailijoille! Kiitos Ollille hyvästä valmennuksesta!

Tilastopajan tulokset kisasta.

HSU/Hyvässä Seurassa Urheilua

Minna, Suvi, Jessica, Hanna ja Sinikka
4 x 200m viestijoukkue ja valmentaja Olli Verkama
Viestijoukkue, Sinikka ja Olli.
Onnellinen Svea ennätyshypyn jälkeen.
Svean iloa palkintopallilla.
Liisa ja Svea