Marcus Kytölä murskasi 13 vuotta vanhan 17-vuotiaiden SE-tuloksen 7–ottelussa – Marcus ja Jermu kaksoisvoittoon SM-monioitteluissa.

5.3.2017

Hyvinkään Seudun urheilijat menestyivät hienosti SM-hallimoniotteluissa Tampereen Pirkkahallissa 4–5.32017.  Hyvinkään Seudun Urheilijoiden nuorista jokainen otteli halliennätyksensä ja tuloksena oli kaksi mitalia ja Suomen Ennätys M17-vuotiaissa.

Vasta 15-vuotias moniottelijalahjakkuus "Hyvinkään Elmo" Marcus Kytölä teki ravisuttavan Suomen Ennätyksen 17-vuotiaiden sarjassa voittaen kisan ylivoimaisesti pisteillä 5410. Kyseisen tulos saattoi historiaan Sami Itanin 13 vuotta vanhan ennätyksen 148 pisteellä. "Kisat menivät yläkanttiin" , tiivisti Marcus kisaa kokonaisuutena. Hän paukutti useassa tasaisessa ottelusarjassa useassa lajissa ennätystulokset: 60metrillä, kuulassa, 1000m  ja sivusi ennätystään seipäässä. Korkeuden ja pituuden tulokset  osuivat ennätyksen tuntumaan. Ensimmäisenä päivänä Kytölä juoksi 60 metrillä ennätyksensä 7,23, hyppäsi pituutta 673, työnsi viiden kilon kuulaa ennätyksensä 14,93, hyppäsi korkeutta 183. Toisena päivänä hän aitoi 60 metriä 8,23, hyppäsi seivästä ennätystään sivuten 490 ja tehden komeita yrityksiä 500 sekä juoksi 1000 metriä 3.05,42, jonka aikana SE- tulos ratkesi. Marcuksen tulos on poikkeuksellinen ja sen kovuudesta kertoo, että tulos oli kovempi kuin M19- ja M22 –voittajien tulos. Lisäksi hänen pisteensä olivat lähes samat miesten sarjan voittajan kanssa (24 pistettä alemmat).

Jermu Tarkiaisen hallikausi huipentui upeasti ensimmäisessä 7-ottelussaan, josta palkintona oli M17 -sarjan SM -hopeaa pisteillä 4601. Kaksipäiväisessä ottelussa syntyi upeat ennätykset jokaisessa lajissa! (60m 7.65, pituushyppy 595, kuulantyöntö 12.73, korkeushyppy 168, 60maj 8.71, seiväshyppy 430, 1000m 2.59,65.) Paras venyminen oli varmasti pituudessa, jossa ennätys parani peräti 70 cm. Tuloksen kovuutta lisää vielä se että Jermu vaihtoi ponnistavaa jalkaansa vasta viikkoa aikaisemmin. Jermu oli ennätystuloksillaan ensimmäisen päivän jälkeen kuudes, mutta oli kivunnut jo kolmanneksi ennen päätöslajia. Hän taisteli hurjassa1000m juoksussa upeasti itsensä hopealle. ”Otteluni oli kaikin puolin onnistunut, vaikkakin aika raskas. Hyvät kannustukset auttoivat jaksamaan täysillä viimeisessäkin lajissa 1000 metrillä. Yllätyin itsekin, että pystyin tekemään ennätystulokset jokaisessa lajissa.”

N17 sarjassa HSU:lla oli kolme edustajaa. Vilma Rönkä (N17) otteli hienot ennätyspisteet 3163 sijoittuen yhdeksänneksi. Ennätys parani kaikissa muissa lajeissa paitsi pituudessa. Vilma Rönkä N17-sarjassa aloitti ottelun hienosti juoksemalla 60 m aidat kovaan ennätysaikaan 9,32. Tästä oli hyvä jatkaa kohti korkeushyppyä, jossa Vilma hyppäsi hienosti 147 cm. Kuulassa Vilma työnsi komeasti ennätyksekseen 10,84 rikkoen samalla ensimmäisen kerran 10 metrin rajan. Pituushypyssä ensimmäinen hyppy oli yliastuttu, mutta toisella Vilma hyppäsi lähelle viiden metrin rajaa tuloksellaan 4,95. Ennen viimeistä lajia Vilma oli kokonaistulosissa 10. sijalla. Hitaahkolla alkuvauhdilla, mutta hienosti loppua kohti kiihdyttäen, parani myös 800 metrin aika uuteen omaan ennätyslukemaan 2.37,64 ja sijoitus oli kokonaiskilpailussa yhdeksänneksi. Vilma oli iloinen uudesta 5-ottelun halliennätyksestään 3163. "Ottelupäivä oli rankka, mutta hyvällä yhteishengellä Nellin ja Iidan kanssa päivästä jäi todella hyvä mieli", kommentoi Vilma.

Nelli Talvitie (N17) pisteet 2689 sijoittuen 21. Ennätystulokset syntyivät 60 aidoissa ja kuulassa. Nelli nousi kisassa hienosti, että loukkaantumiset ja vaikeat vuodet ovat takanapäin tekemällä hienon ehjän ottelusarjan. Nelli onnistui erityisesti lempilajissaan kuulassa. Siinä tuloksena oli komea pukkaus 12.93 ja sijoitus upeasti toinen. Nelli oli toisaalta tyytyväinen kuulaan, mutta toistaalta häntä jäi kismittämään, ettei 13 metrin raja rikkouttunut.  Hän oli tyytyväinen, että sai suoritettua ehjän ottelusarjan kannustavassa hengessä.

Iida Tolonen (N17) otteli ennästyspisteet 2595 sijoittuen 22. Korkeudessa Iida teki uuden ennätyksensä (147). Iidan aitajuoksu lähti rytmikkäästi käyntiin, mutta rytmi sekoittui parilla viimeisellä aidalla, joka näkyi ajassa. ”Kyllä oli kiva kisa. Korkeudessa onnistuin parhaiten ja hyppy nousi korkealle riman yli, mutta kuula meni aika heikosti. Kokosin kuitenkin itseni hienosti seuraavaan lajiin ja pituutta hyppäsin ihan ennätyksen tuntumaan, vaikka askelmerkin kanssa oli vaikeuksia. 800 metrillä vauhdinjaon kanssa oli ongelmia, sillä lähdin liian hiljaa ja lopussa jäi vielä voimia varastoon." Kisa toi tarpeellista kisakokemusta kesää varten.

Maria Kytölä (N22) aloitti ottelunsa hienosti juoksemalla aidat 9.17. Hän joutui valitettavastu keskeyttämään lupaavasti alkaneen kisan varotoimena, sillä selkäkramppi iski kesken korkeushypyn.

Valmentajat Svea ja Markku Kytölä olivat innoissaan valmennettaviensa suorituksista. ”Kisa oli valmennuksen kannalta aivan mahtava. Yhteishenki ja toisten kannustaminen oli esimerkillistä ja joukkuekavereiden kannustaminen siivitti HSUlaiset hienoihin tuloksiin.” Markku kommentoi, että HSU oli liikkeellä piirin suurimmalla joukkueella ja samalla oli täten myös piirin paras seura kahdella mitalilla. Seuran menestys ja joukkueen koko huomioitiin myös muiden seura-aktiivien toimesta.

Onnittelut nuorille mahtavista tuloksista ja valmentajille kannustuksesta ja valmennuksesta!

HSU – Hyvässä Seurassa Urheilua.

Tulokset kisoista.

(lähteet: yleisurheilu.fi)