Marcus Kytölä toiseksi Euroopan nuorten olympiafestivaaleilla

27.7.2017

Eilen kirjoitettiin Unkarin Györissä pidetyissä Euroopan nuorten olympiapäivien seiväshypyssä HSU:n seurahistoriaa!

Seuramme nuori Marcus Kytölä onnistui kilpailussa loistavasti ja taisteli itsensä kilpailujen hopealle. Marcus hyppäsi kilpailun paikoin haasteellisissa olosuhteissa varmasti ja taisteli loppuun asti kilpailun voitosta ylittämällä ensimmäisellään 495, jolla hän takasi kilpailun hopeamitalin.

Kilpailu huipentui korkeuteen 505, jossa oli jäljellä kaksi kilpailijaa, Marcus ja Norjan Pal Haugen Lillefosse, joka oli kilpailun selkeä ennakkosuosikki tilastotuloksellaan 531. Tässä vaiheessa Lillefosse johti kilpailua ylittämällä korkeuden 500cm, jonka Marcus jätti rohkeasti väliin ja säästeli itseään seuraavaan korkeuteen. Kyseinen korkeus olisi ylittyessään ollut myös Marcuksen uusi ennätyskorkeus.

Dramaattinen kilpailu huipentui kahden kovan kilpailijan otatukseen. Marcus haastoi rajusti Lillefossen ja taisteli itsensä hienosti kolme kertaa riman päälle, joista etenkin viimeinen yritys oli lähellä onnistua. Vaikka myöskään Lillefosse ei onnistunut ylittämään korkeutta, hänet kruunattiin kilpailun voittajaksi viisi senttiä paremmalla tuloksella.

Hopeamitali oli arvokisadebyyttinsä tehneeltä Marcukselta loistava saavutus ja hän osoitti pystyvänsä venymään tärkeässä paikassa ja kilpailun paikoin haastavissakin olosuhteissa. HSU onnittelee lämpimästi tuoretta EYOF-hopeamitalistia!

Marcus suorituksensa jälkeen kunniakierroksella. Kuva: Maria Kytölä
Marcus yhteiskuvassa voittaja Norjan Pal Haugen Lillefossen ja kolmanneksi sijoittuneen Italian Ivan De Angelisin kanssa. Kuva: Maria Kytölä