Vammat Veks -koulutus pidettiin Hyrian liikuntasalissa

15.12.2017

HSUn urheilijat ja valmentajat saivat erinomaista oppia eilen pidetyssä Vammat Veks-koulutuksessa. Koulutuksen toisessa osassa käsiteltiin nuoren urheilijan selkää ja sen toimintakykyä, hallintaa ja asentoja.

Kolmituntinen koulutus järjestettiin eilen torstaina 14.12:ta Hyrian liikuntasalissa klo 17-20. 24-henkistä HSU:n osallistujajoukkoa opasti Suomen Valmentajat ry:n Marko Rossi ja Erik Piispa. Mukana oli siis suuri joukko seuran urheilijoita sekä valmentajia.

Kolmituntinen koulutus alkoi tunnin mittaisella teoriaosuudella, jossa käytiin yleistä tietoa selkävammoista ja niiden ennaltaehkäisyä hyvän harjoittelun avulla. Osuudessa esitettiin myös paljon mielenkiintoista tutkimustietoa selän alueen vammoista sekä esimerkiksi siitä, kuinka paljon painetta selkärangalle eri selän asennot tuottavat. Selkeänä sanomana oli, että pelkkää teho ei ole ainoa ratkaisu, etenkin jos se tuotetaan kehonhallinnan kustannuksella.

Käytännön osuudessa osallistujat jaettiin ryhmiin. Pienryhmissä kokeiltiin ohjaajien opastuksella monipuolisesti erilaisia liikkeitä, jotka pistivät kehonhallinnan, tasapainon sekä liikkuvuuden koetukselle. Muiden ryhmän jäsenten oli tarkoitus observoida suorituksia yhden tehdessä liikkeitä. Liikkeet myös osoittivat, että monilla osallistujilla riittää vielä opittavaa kehon- ja selänhallinnan suhteen. Kouluttajat lisäksi kiersivät pienryhmiä aktiivisesti läpi ja antoivat omaa palautettaan suorituksista. Harjoitteissa hyödynnettiin niin seinää, muoviaitoja sekä keppejä.

Koulutus sujui kaikenkaikkiaan hienosti. HSU kiittää lämpimästi niin kouluttajia kuin osallistujia aktiivisesta ja mukavasta kolmituntisestä koulutussessiosta. Näitä lisää myös jatkossa!

Koulutuksen materiaaleihin voit tutustua täältä

Erik Piispa (oik.) ja Marko Rossi vetivät HSU:n Vammat Veks-koulutuksen aiheella nuoren urheilijan selkä.
Osallistujia oli paikalla 24 kappaletta.
Tunnin teoriaosuuden jälkeen alkoi käytännön harjoitteet. Monissa harjoitteissa hyödynnettiin seinää.
Myös perinteisiä aitakävelyjä tehtiin, joissa erityishuomio oli selän asennossa.
Iida näyttää esimerkkiä aitakävelyliikkeissä.

Myös urheilukoordinaattori Jyrki pääsi toimimaan liikemallina.
HSU kiittää lämpimästi osallistujia ja kouluttajia onnistuneesta Vammat Veks-koulutuksesta.