Kiia, Noora ja Vilma hyvässä vireessä SM-hallimoniotteluissa

5.3.2018

Kiia ja Noora vauhdissa T15-sarjan 5-ottelussa

Viikonloppuna ratkottiin hallimoniotteluiden suomenmestaruudet Jyväskylän hipposhallilla 3.-4.3.2018 (la-su). Lauantaina T15-sarjan 5-otteluun osallistuivat Kiia Brandes ja Noora Hietala. T15-sarja olikin kilpailujen ylivoimaisesti suosituin, sillä tyttöjä starttasi otteluun yhteensä 55!

Ensimmäinen laji oli 60m aitajuoksu, ottelun jännittävin osa. Ensimmäinen laji kun määrittää paljon sitä, miten ottelu tulee sujumaan. Jos aidoissa epäonnistuu, on haastavaa taistella läpi seuraavat neljä lajia. Kannustusjoukot jännittivät katsomossa, kun tytöt juoksivat molemmat uudet ennätyksensä! Kiian aika 9,92 oli 11. nopein, jonka vanavedessä juoksi hyvin myös Noora ajalla 10,09.

Korkeudessa Kiia jatkoi ennätysten tehtailua ylittämällä 141. Noora ylitti 144, ja pienen askelmerkkisäädön jälkeen tiputti 147 harmittavasti kantapäällä. Kahden lajin jälkeen tytöt olivat sijalla 15 ja 16. Kuulan jälkeen tuli pieni pudotus, kun molemmat jäivät vähän omasta parhaastaan. Noora työnsi 7,95 ja Kiia 7,39.

Tiivis tahti jatkui eikä kovin pitkiä taukoja väliin mahtunut. Neljäs laji, pituus on myös todella herkkä laji, kun ottelussa on kenttälajeissa vain kolme suoritusta. Molemmat tytöt onnistuivat hienosti lähelle ennätyksiään, Noora oli 5,11 kantaneella hypyllä toiseksi paras ja Kiia hyppäsi 4,55. Pituus nosti taas tyttöjen sijoitukset ja Noora lähti 800 metrille 12.sijalta, kun Kiia lähti taistelemaan sijoista 25-30.

Noora jäi sekunnin halliennätyksestään ajalla 2.44,50 ja piti sijan 12:ta pisteillä 2131. Kaivattua venymistä ei tullut, mutta tasainen sarja jäi vain pisteen päähän aikaisemmin talvella tehdystä ottelutuloksesta. Kiia juoksi halliennätyksensä 3.04,82, vaikka jäi melko paljon viime kesän ennätysajastaan. Lopputulos 1874 pistettä riitti 30.sijaan, mutta Kiia paransi viime syyskuun SM-kisojen 5-ottelutulosta jopa 456 pisteellä. Hallissa kilpaillaan molemmat sarjat yhdessä, kun ulkona ovat T15- ja T14-sarjat erikseen. 2003-syntyneistä Noora oli lopulta 7. ja Kiia 16., mikä lupaa hyvää kesää ajatellen.

Vilma otteli N17-sarjan 5-ottelussa

Jyväskylässä sununtai aamu valkeni hennon lumisateen verhoillessa maisemaa ja pakkasen paukkuessa yli kymmenessä asteessa. Hipposhallissa ei kylmä ja lumisade haitanneet, kun moniottelut jatkuivat ja Vilma Rönkä (N17) valmustautui omaan kilpailupäiväänsä reilun 20:n kilpakumppaninsa kanssa.

Kilpailijat avasivat kisapäivänsä 60 metrin aidoilla. Vilma juoksi eränsä ykköseksi ajallaan 9,49, jääden hieman ennätyksestään. Ehjä juoksu oli hyvä startti ottelupäivälle, vaikka aika painuikin lähemmäs 9,50.

Seuraavaksi ottelijat jatkoivat korkeushyppyyn. Vilma aloitti turvallisesti 138:sta ja ylitti korkeuden ensimmäisellään. Seuraavissa korkeuksissa tekniikka vaihteli hypyissä melkoisesti, mutta Vilma onnistui ylittämään 150, mikä sivuaa hänen ennätystään. 153:sta Vilma teki hienoja yrityksiä, mutta rima tippui alas kolme kertaa. Kuulantyönnössä Vilma työnsi ensimmäisellään kilpailun parhaansa 11.21 ja paransi hallitulostaan puolella metrillä.

Pituuteen Vilma lähti tavoittelemaan viiden metrin hyppyä. Ensimmäinen hyppy olikin hieno leiskautus yli viiden metrin, mutta valitettavasti hieman yli astuttu. Parhaalla Vilma venytti hienosti 497.

Päätösmatkalla 800 metrillä Vilma juoksi ensimmäiset 600 metriä hienosti tavoitellen 2,40 alittavaa aikaa. Viimeiset kaksisataa metriä olivat "happoiset" ja loppuaika painui 2.49,80. Kokonaispisteitä ottelussa karttui yli kolmen tuhannen 3057 ja Vilma sijoittui kokonaistuloksissa 12:sta.

Valmentaja Johannes Tarkiainen oli kokonaisuudessaan Vilman otteluun tyytyväinen. Aitastartti oli Vilman tämän hallikauden ensimmäinen, joten myös sillä oli varmasti oma vaikutuksensa. Korkeuden hieno tulos oli parempi kuin viimeisten harjoitusten perustella olisi voinut ajatella. Kuulassa potentiaalia olisi ollut pidempäänkin työntöön, mutta otteluissa on jo alla useampi laji, jotka vaikuttavat suoritukseen. Pituudessa hyppy oli parempaan päin teknisesti ja lupaa hyvää kesän kilpailuihin. Päätösmatkalla 800 metrillä hieman hiljaisempi alkuvauhti olisi voinut jättää voimia enemmän loppuun ja nopeamman ajan.

Urheilijan itsensä mielestä kisapäivässä oli onnistumia, kuten korkeus ja pituus. Kuulassa jäi hampaankoloon, koska Vilma tiesi pystyvänsä yli 12 metrin suoritukseen. Aidat tuntuivat hyvältä, mutta aidan ylityksessä on parannettavaa. 800 metrille alkuvauhdin olisi pitänyt olla hieman hiljaisempi, että voimat olisivat riittäneet myös viimeisille metreille.

Näin HSUn urheilijat saivat kasaan ehjiä ja tasapainoisia suorituksia. Tästä on hyvä jatkaa taas treenaamista kohti kesän kilpailuita.

Vilma, Noora ja Kiia urakoivat viikonloppuna Jyväskylässä pidetyissä SM-hallimoniotteluissa.
Vilma hyppäsi pituutta kohtuullisesti 497. Yliastutulla hypyllä oli varaa pidemmällekin.
Kiia hyppäsi ottelusarjassaan pituutta 455.
Noora (nro 11) säntäsi kärkeen oman eränsä 800m-juoksussa