HSUlle yhdeksän mitalia lauantain PM-viesteistä Järvenpäässä

28.5.2018

Lauantaina 26.5 kilpailtiin 9-15v ikäisten PM-viesteissä Järvenpään urheilukentällä. Sää oli kisapäivänä hyvin aurinkoinen ja kilpailut päästiin suorittamaan hellelukemissa. Kuuma ja aurinkoinen keli asetti myös haasteita jaksamisen, riittävän vedenjuonnin sekä ihon suojaamisen osalta. Urheilijat osasivat kuitenkin fiksusti hakea sopivasti suojaa Järvenpään kentän harvoilta varjopaikoilta.

Itse kilpailuissa tapahtui HSUn joukkueiden osalta lähes koko ajan, sillä mukana oli runsas joukko seuramme viestijoukkueita kaikissa ikäsarjoissa 9-15v väliltä. Starttiviivalle saatiin pienten poisjääntien jälkeen lopulta 19 viestijoukkuetta, jotka keräsivät yhteensä yhdeksän PM-mitalia. Mukaan mahtui myös yksi uusi seuraennätyskin.

9-vuotiaat olivat mukana T/P9-sukkulaviestissä sekä T9 4x400m viestissä. 8x40m sukkulaviestissä joukkue: Mikko Koivisto, Lauri Lamminen, Janina Vuorenmaa, Vieno Hakakari, Velma Peiponen, Senni Koski, Netta Raappana ja Linnea Teivaanmäki juoksivat ajan 60,27. Tasaisessa viestissä aika riitti neljänteen sijaan ja pronssimitalikin jäi vain 27 sadasosan päähän, mikä oli joukkueelta hieno suoritus. T9 4x400m juoksussa Vieno Hakakari, Janina Vuorenmaa, Velma Peiponen ja Senni Koski juoksivat seitsemänneksi ajalla 6,32,27.

T11-sarjassa HSUn joukkue Anni Huttunen, Neela Jakonen, Sissi Kaksonen ja Elsa Pinola menestyivät mainiosti. Tyttönelikko otti tasaisissa taisteluissa kultaa niin 4x60m aitaviestissä ajalla 45,94 ja 4x50m viestissä ajalla 30,61. Myös 4x600m viestissä tytöt juoksivat kahdeksanneksi ajalla 9,23,07. Tyttöjä säesti mukanaollut toinen HSUn viestijoukkue Ester Solismaa, Kia Sairanen, Venla Peltomäki ja Sonja Pitkänen, jotka olivat 4x50m-viestissä 14:ta ajalla 36,19 ja 4x600m-viestissä kymmenensiä ajalla 9,59,98.

P11-sarjan viestijoukkue Elias Oksanen, Anton Sokoff, Aarre Kalanen ja Eeli Rovasalo olivat pronssilla 4x50m viestissä ajalla 31,21 ja kuudensia 4x60m aitaviestissä ajalla 48,82. Mitalikaan ei ollut aitaviestissä kaukana, johon mahtui myös pientä kompurointia. 4x600m viestissä joukkue Anton Sokoff, Mikko Koivisto, Aarre Kalanen ja Eeli Rovasalo nappasi lisäksi pronssia ajalla 8,40,39. Pojat nostivat pitkässä viestissä osakkeitaan etenkin Eeli Rovasalon komealla ankkuriosuudella.

T13-sarjassa nähtiin heti päivän alussa upea HSUn aitaviestinäytös. Joukkue Adalia Hurme, Venla Lähdemäki, Isla Sokoff ja Aino Laitinen ottivat ylivoimaisen kullan 1,6 sekunnin erolla seuraavaan ajalla 43,68. Tyttöjen upea aika parantaa myös HSUn vanhaa seuraennätystä (44,33) 65 sadasosalla. Kakkosjoukkue Aino Halonen, Lotta Lamminen, Mira Martikainen ja Elsa Mattila juoksivat aitaviestissä yhdeksänneksi ajalla 53,02. 4x100m viestissä Aino Halonen, Venla Lähdemäki, Isla Sokoff ja Adalia Hurme juoksivat tasapainoisella juoksulla kuudenneksi ajalla 57,66 ja toinen joukkue Lotta Lamminen, Aino Laitinen, Mira Martikainen ja Elsa Mattila 13.ta ajalla 1,02,67. Pitkässä viestissä joukkue Aino Halonen, Venla Lähdemäki, Isla Sokoff ja Aino Laitinen juoksivat tasaisen ja tiukan taistelun päätteeksi kuudennelle sijalle ajalla 8,22,83.

P13-sarjassa ei joukkuemäärillä juhlittu, mutta HSU oli vankasti edustettuna kaikilla kolmella viestimatkalla. 4x60m aitaviestissä joukkue Olavi Halonen, Rasmus Salmi, Aleksis Hurme ja Aarni Piri joutui lopussa taipumaan Riihimäen Kiskolle ajalla 49,38. 4x100m viestissä pojat ottivat Kiskosta revanssin nousemalla jännitävässä viimeisen osuuden taistelussa voittajaksi ajalla 59,12. 4x600m viestissä pojat ottivat hopean ajalla 9,10,55.

T15-sarjassa nähtiin mukana 4x100m viestissä joukkue Kiia Brandes, Emma Rovasalo, Noora Hietala ja Emilia Rouvinen. Tytöt osoittivat menneensä vuoden aikana juoksunopeudessa hienosti eteenpäin ja ottivat kilpailussa suvereenin voiton. Tyttöjen viestin voittoaika 51,57 hipoi jopa seitsemän vuotta vanhaa HSUn seuraennätystä. Viimeistään SM-viesteissä voi tytöiltä odottaa tuon seuraennätyksen passittamista historiaan.

Kokonaisuutena yhdeksän mitalin kokonaissaalis oli erinomainen suoritus joukkueelta, kun keskimäärin lähes joka toinen viestisuoritus palkittiin kilpailussa mitalin arvoisesti. Samalla myös iso joukko uusia HSUn juoksijoita pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa viestikilpailua. HSU kiittää kaikkia urheilijoita, vanhempia ja valmentajia mukanaolosta lämminhenkisessä tapahtumassa.

T11-joukkue Elsa Pinola, Neela Jakonen, Anni Huttunen ja Sissi Kaksonen ottivat kultamitalit niin 4x50m kuin 4x60m aitaviestistä
T11-tytöt olivat myös iloinen näky palkintopallilla
P11-sarjan 4x600m viestijoukkue Aarre Kalanen, Anton Sokoff, Mikko Koivisto ja Eeli Rovasalo otti kirikamppailun jälkeen pronssia
P13-viestijoukkue osasi ottaa lajien välissä myös rennosti katsomossa. Joukkuessa juoksivat Aarni Piri, Olavi Halonen, Aleksis Hurme ja alempana istuva Rasmus Piri
T13 4x100m juoksussa Isla Sokoff ja Adalia Hurme vaihtavat kapulaa. Suoritus riitti kuudenteen sijaan
P11-sarjan 4x50m viestijuoksussa Elias Oksanen ja Anton Sokoff vaihtavat kapulaa. Poikien suoritus riitti pronssimitaliin.
P13-sarjan Aleksis Hurme ja Aarni Piri vaihtavat pikaviestissä
T13-aitaviestijoukkue Adalia Hurme, Venla Lähdemäki, Isla Sokoff ja Aino Laitinen ottivat ylivoimaisen PM-kullan uudella seuraennätysajalla 43,68
T15 4x100m pikaviestijoukkue Kiia Brandes, Emma Rovasalo, Noora Hietala ja Emilia Rouvinen otti suvereenin PM-kullan seuraennätystä hipovalla ajalla 51,57.