HSUn urheilijat menestyksekkäitä YAG-tapahtumassa

18.6.2018

Viime viikonloppuna kilpailtiin nelipäiväisissä Youth Athletic Games(YAG)-tapahtumassa. YAG on Suomen suurin lapsille ja nuorille (9-17v) järjestetty valtakunnallinen yleisurheilutapahtuma, joka kerää paikalle tuhansia lapsia ympäri Suomen kilvoittelemaan paremmuudestaan. Kisoihin saadaan usein myös kansainvälisiä vierailijoita mm. Virosta, Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Monipuolinen tapahtuma kisatoreineen ja oheisohjelmineen tarjoaa lapsille suuren kilpailutapahtuman tuntua. Mukana oli nelipäiväisen tapahtuman aikana yhteensä yhdeksän HSUn urheilijaa.

Nelipäiväisissä kilpailuissa kilpailtiin torstain avauspäivänä viesteissä, jossa oli mukana yksi HSUn viestijoukkue T13-sarjassa. Joukkue Aino Halonen, Venla Lähdemäki, Isla Sokoff ja Adalia Hurme kilpailivat niin 4x60m aidoissa kuin 4x100m-viestissä. 4x60m aitaviestissä. 4x60m aitaviestissä tyttöjoukkue menestyikin hyvin, sillä aika 43,51 riitti kovatasoisessa kilpailussa yhdeksännelle sijalle. Aika oli myös HSUn uusi seuraennätys, jota tytöt paransivat reilulla kymmenyksellä. 4x100m viestissä tytöt juoksivat kesän parhaan tuloksensa 57,09, joka riitti 25:een sijaan.

Perjantaista sunnuntaihin olivat vuorossa henkilökohtaiset lajit. HSUn osalta saatiin myös mukavasti menestystä. Kisojen ainoasta HSUn lajivoitosta päästiin nauttimaan P11-sarjan 1000m:llä, kun Eeli Rovasalo voitti juoksun upeasti ajalla 3,12,16. Aika parantaa myös seitsemällä sekunnilla Eelin aiempaa seuraennätystä niin P11-, P12- kuin P13-sarjassa. Eroa seuraavaksi sijoittuneeseen kertyi reilut kaksi sekuntia. Eeli hyppäsi YAG.ssa myös hienosti kuudenneksi kovatasoisessa pituuskisassa omalla ennätystuloksellaan 460. Lisäksi Eeli juoksi 60m-finaalissa seitsemänneksi ajalla 9,20 (ae 9,02). Pikamatkaa haittasi kisapäivänä vallinnut kova vastatuuli, joka oli finaalijuoksussa yli kolme metriä sekunnissa.

Eelin lisäksi mitalisijan toi hienosti myös viimevuoden seiväshypyn SM-kultamitalisti Emma Rovasalo, joka tuulisessa säässä taiteili T15-sarjan seiväshypyn kakkoseksi tuloksella 340. Samassa kilpailussa myös HSUn Kiia Brandes menestyi myös hyvin ottamalla nelossijan tuloksella 295. Kiia nähtiin myös 80m aidoissa, jossa syntyi kovaan vastatuuleen aika 13,70.

T13-sarjassa kilpaillut Emilia Rouvinen esiintyi myös kilpailujen aikana hienosti. Emilia nappasi kilpailuissa kolme pistesijaa sijottumalla kuulassa neljänneksi tuloksella 11,74, 60m-juoksussa 16:ta ajalla 9,51 (Ae 9,48) ja keihäässä seitsemänneksi tuloksella 39,08. Kaikki tulokset ovat Emilian henkilökohtaisia ennätyksiä ja etenkin keihään suoritusta nostaa se, että Emilia kilpaili siinä sarjaa normaalia ylempänä T14-ikäisissä. Myös Laura Ylönen nähtiin T13-sarjan 2000m kävelyssä, jossa hän teki ajan 12,59,77, joka riitti sarjan 12:ta tilaan.

Eeli Rovasalo nousi ykköspallille P11-sarjan 1000m:llä

Kuva: Petteri Rovasalo