Vilma Rönkä hopealle eteläisen ja kaakkoisen alueen mestaruuskilpailuissa

20.6.2018

Eteläisen ja kaakkoisen alueen aluemestaruudesta ottelussa kilpailtiin Helsingissä Eläintarhan kentällä 18.-19.6. Hyvinkäältä oli mukana edustusta N17-sarjassa Vilma Rönkä ja N19-sarjassa Iida Tolonen.

Sää suosi kilpailijoita auringonpaisteella ja pikamatkat päästiin juoksemaan hyvässä kelissä ensimmäisenä kilpailupäivänä. Iida aloitti juoksemalla ensimmäistä kertaa naisten aitakorkeudella (84,2cm) pika-aidat ja paineli sinnikkäästi loppuun asti aikaan 19.07 (-0.3). Vilma lähti hakemaan hyvää rentoa juoksua ja juoksu kulki hienosti kahdeksannelle aidalle saakka, jolloin rytmi rikkoutui ja aika painui 16.53 (0.7).

Tiukan otteluaikataulun mukaisesti jatkettiin kohti korkeushyppypaikkaa. Aloituskorkeudekseen naiset ottivat varman 130 cm ja ylittivät sen hienosti. Hyppytekniikan epävarmuuden vuoksi Iida ja Vilma jatkoivat kilpailua kolmen sentin korotuksella ja ylittivät 133. Iidalle 136 oli tänään liikaa, mutta Vilma ylitti sen ja seuraavat korkeudet (136, 139 ja 142), mutta monen hypyn jälkeen 145 oli liikaa.

Tytöt olivat pettyneitä korkeuskilpailuun mutta lähtivät taistelemaan kuulan pariin. Iida työnsi ensimmäistä kilpailuaan 4 kilon kuulalla ja sai työntönsä onnistumaan ja pukkasi kuulan omaksi ennätystuloksekseen hienon 8.81. Vilma työnsi ensimmäisellä työnnöllään kuulan uudeksi ennätyksekseen lukemaan 11.75.

Hienot kuulatulokset loivat tsemppiä kohti päätöspäivän 200 metriä. Vilma sai juoksuunsa hienon lähdön ja juoksi hyvin ensimmäisen kilpailupäivän päätösmatkalla aikaan 28.43 (-1.3).  Iida juoksi myös hienosti 200 metriä aikaan 28.48 (1.1).

Kilpailijatteret eivät olleet täysin tyytyväisiä ensimmäisen päivän suorituksiinsa ja lähtivät kotiin keräämään voimia ja energiaa toisen kilpailupäivään; pituuteen mahtavia leiskautuksia, keihääseen komeita kaaria ja 800 metrin loppurutistukseen äärimmäistä venymistä.

Toisen kilpailupäivän aamu valkeni harmaana ja sade täytti taivaan puolen päivän aikaan. Iida keskeytti kilpailun ensimmäisen päivän jälkeen, mutta Vilma jatkoi kisaurakkaansa pituushypyllä, joka käytiin puuskittaisissa tuuliolosuhteissa. Vilma venytti parhaallaan 489 (1.6).

Keihäskilpailua väritti voimakas sivutuuli. Vilma heitti uuden oman ennätyksensä hankalissa olosuhteissa 31.46 parantaen ennätystään lähes metrillä.

800 metrin juoksuun lähdettiin tasaisen kierrosajan suunnitelmalla. Kova alkuvauhti verotti voimia viimeiseltä 200 metrillä ja aika painui 2.46,16.

Vilma otteli kesän ensimmäisen ottelun hienosti läpi ja keräsi yhteensä 3965 pistettä. Tulos oikeutti Eteläisen- ja Kaakkoisen alueen hopeamitalliin. Vilma mielestä aidat ja korkeus eivät sujuneet suunnitellusti, mutta uudet omat enkat kuulassa ja keihäässä olivat hieno juttu.

Valmentaja Johannes Tarkiainen kommentoi myös suojattiensa kilpailusuorituksia : "Iidan ensikisa N19 moniottelussa sujui rohkeasti ensimmäisen päivän osalta. Tutustuminen uusiin aitakorkeuksiin ja välineisiin kisaoloissa saatiin tehtyä hyvin. Vilman N17 ottelun kohokohtia olivat am hopea sekä ennätystyöntökuulassa ja ennätys keihäässä. Toisaalta muutamien lajien osalta jäi vielä petrattavaa tuleviin koitoksiin joitakin satoja pisteitä."

Iida työnsi kisoissa ensimmäistä kertaa 4kg kuulaa
Vilma venyi kuulantyönnössä ennätykseensä
200m:llä Iida juoksi tasapainoisen 200m juoksun
Vilma juoksi hyvän 200m-juoksun