HSUn Iida Tolonen ja Frano Vainio-Doiseul viidensiksi Laitilan SM-kisoissa

5.8.2018

Viime viikonlopun aikana kilpailtiin 19- ja 22-vuotiaiden SM-kisoissa Laitilassa. Viikonlopun kilpailuihin osallistui yli 600 urheilijaa, joista viisi urheilijaa edusti HSU:ta. Mukana olivat M22-sarjassa Frano Vainio-Doiseul, N22-sarjassa Kaarina Lehtonen, M19-sarjassa Niilo Kantoniemi ja Ilmari Niiranen sekä N19-sarjassa kilpaillut Iida Lehtonen.

Frano Vainio-Doiseul urakoi Laitilassa kolme juoksulajia, joiden myötä mies oli vauhdissa kisojen jokaisena tapahtumapäivänä. Frano aloitti urakkansa perjantaina 400m-juoksussa, jossa hän juoksi vain kolmen sadasosan päähän Kalevan kisoissa juoksemastaan ennätyksestä aikaan 49,50. Hyvä juoksu riitti todella kovatasoisessa kisassa lopulta yhdeksänteen sijaan, jossa matkan kaksi parasta painelivat alle 48 sekunnin.

Lauantain kisapäivänä Franon urakka jatkui 100m-juoksulla. Juoksut sujuivat sen verran hyvin, että päivän aikana Frano nähtiinkin kentällä kolmeen otteeseen, sillä mies juoksi alkuerien (11,29) ja välierien (11,23) kautta itsensä aina sarjansa finaalijuoksuun saakka. Frano taisteli 100m finaalissa hienosti ja sijoittui viidenneksi ajalla 11,15.

Kilpailujen viimeisenä päivänä sunnuntaina Frano jatkoi SM-kisojen urakointiaan juoksemalla M22-sarjan 200m juoksussa hyvän ajan 22,53, joka riitti kilpailun kahdeksanteen sijaan. Finaaliin pääsi vain kuusi juoksijaa, joten Franon juoksut jäivät tällä kertaa alkueriin. Kokonaistuloksena kuitenkin kasa hienoja juoksuja ja kaksi pistesijaa Franolle Laitilan SM-kisoista.

N22-sarjassa kilpaili HSUn Kaarina Lehtonen, joka juoksi 5000metrillä yhdeksänneksi ajalla 21,07,09.

19-vuotiaista ensimmäisenä HSUn urheilijoista oli vauhdissa kisojen avauspäivänä Niilo Kantoniemi, joka juoksi 400m:llä uuden hienon ennätyksensä 53,43, joka parantaa aiempaa ennätystä yli kolmella kymmenyksellä. Lauantaina vauhdissa oli saman sarjan 100m:llä Ilmari Niiranen, joka juoksi alkuerissä ajan 12,14.

Sunnuntain kisojen päätöspäivänä N19-sarjan Iida Tolonen hyppäsi jaetulle viidennelle sijalle seiväshypyssä tuloksella 310. Iida ja Frano toivat näin parhaat HSUn sijaluvut Laitilan SM-kisaviikonlopulta. Kokonaistuloksena HSU sai näin kolme pistesijaa Laitilasta. Kiitämme lämpimästi viikonloppuna kisanneita urheilijoita, valmentajia sekä paikallaolleita huoltajia.

Ensi viikonloppuna kilpaillaan seuraavan kerran 14-15v (Saarijärvi) ja 16-17v SM-kilpailuissa (Espoo). Silloin pääsemme jännittämään seuraavan HSUn urheilijajoukon suorituksia kesän odotetuimmassa kisatapahtumassa.

HSUn Niilo Kantoniemi juoksi ennätyksenä 400m:llä
Frano Vainio-Doiseul urakoi viikonlopun aikana kolme lajia. Parhaana sijoituksena M22-sarjan 100metrin viides tila ajalla 11,15
Iida Tolonen hyppäsi N19-sarjan seipäässä viidenneksi