Eeli Rovasalo YAG-pronssille seuraennätysajalla

17.6.2019

Perjantain ja sunnuntain välisenä aikana 14.-16.6 kilpailtiin Lahden urheilukeskuksessa Youth Athletic Games-urheilutapahtuma (YAG). Vuosittainen YAG on Suomen suurin lasten ja nuorten yleisurheilukilpailu, jonne osallistuu yli 2000 osallistujaa ympäri Suomea. YAG-tapahtumassa nähdään myös usein kansainvälistä väriä ja mukana oli Lahdessa taas usean eri maan urheiluseurojen edustajia. Kilpailut päästiin pitämään pääosin miellyttävän aurinkoisissa olosuhteissa.

Kilpailut alkoivat perjantaina viestipäivällä, jossa mukana oli neljä HSUn joukkuetta. Parhaiten joukkueista menestyi P13-sarjan 4x60m aitojen viestijoukkue Olavi Halonen, Eeli Rovasalo, Aleksis Hurme ja Aarni Piri, joka juoksi sarjansa seitsemänneksi ajalla 45,23. Sama joukkue juoksi 4x100m:llä ajan 47,68, joka riitti 15:ta sijaan. Juoksussa oli harmittavaa epäonnea, sillä ensimmäisessä vaihdossa ulommalla radalla juosseen seuran urheilija kiilasi epähuomiossa HSUn toisen juoksijan eteen, mikä verotti loppuaikaa.

T13-sarjassa Elsa Pinola, Sissi Kaksonen, Anni Huttunen ja Vilma Sorola juoksi 4x60m aidoissa ajan 21:lle sijalle ajalla 49,64. 4x100m:llä tytöt juoksivat kauden parhaan aikansa 58,02, mikä riitti 25:teen sijaan. T13-sarjassa oli mukana todella paljon joukkueita.

Lauantaina kisat jatkuivat yksilölajeilla. Parhaan kisasijoituksen toi Laura Ylönen, joka sijoittui T14-sarjan 3000m kävelyssä hienosti viidenneksi ajalla 19,06,33. Laura oli mukana myös sarjan pituudessa hyppäämällä tuloksen 3,96.

Lauran lisäksi lauantaina kisasivat T12-sarjan 60m:llä Sissi Kaksonen ja Elsa Pinola. Molemmat paransivat ennätyksiään, Kun Elsa juoksi ajan 9,01 ja Sissi ajan 9,12. Elsa oli lisäksi mukana sarjan korkeuskisassa, jossa tuloksella 135cm irtosi kahdeksas sija. Myös Eeli Rovasalo hyppäsi P12-sarjan pituushypyssä kahdeksanneksi tuloksella 422cm. Vilma Sorola juoksi edellämainittujen lisäksi T13-sarjan 60m:llä ajan 9,24.

Sunnuntaina saatiin myös HSUn palkintotili auki, kun Eeli Rovasalo juoksi P12-sarjan 1000m:llä komeasti kolmannelle tilalle. Eelin aika 3,10,87 on myös HSUn uusi seuraennätys 12- ja 13v-sarjoihin. Eeli taisteli tiukasti myös hopeasta, joka meni Lahden Ahkeran Konsta Väisäselle vain kolmen sadasosan erolla Eeliin.

Eelin upean seuraennätyksen lisäksi nähtiin myös muita hyviä HSUn urheilijoiden suorituksia, kun T12-sarjassa kilpailleet Elsa Pinola ja Sissi Kaksonen kisasivat pituushypyssä. Sissin hypyt päättyivät karsintaan tuloksella 352cm, mutta Elsa raivasi hienosti tiensä T12-sarjan finaaliin karsinnan tuloksella 418cm. Finaalissa Elsa paransi karsinnan tulosta sentillä ja hyppäsi kisan kymmenenneksi tuloksella 419cm. T13-sarjassa kilpaillut Vilma Sorola hyppäsi pituudessa tuloksen 380cm.

Näin HSUn saldona oli YAG-tapahtumasta oli yhden seuraennätyksen lisäksi yksi mitali, kaksi sijoittumista viiden joukkoon sekä neljä sijoittumista kahdeksan joukkoon. Ensi vuonna tapahtuma kisataan Lappeenrannassa.

Kilpailun kokonaistulokset voit katsoa täältä

Eeli Rovasalo (oik.) nappasi YAG:ssa pronssia P12-sarjan 1000m:llä ajalla 3,10,87. Aika on HSUn uusi seuraennätys 12- ja 13v-sarjoihin
T13-sarjan viestijoukkue Elsa PInola, Vilma Sorola, Sissi Kaksonen ja Anni Huttunen olivat mukana 4x60m aitojen ja 4x100m-viestissä. Lisäksi Elsa, Vilma ja Sissi olivat mukana myös kisojen henkilökohtaisissa lajeissa.