110 osallistujaa kesän ensimmäisissä HSUn seurakisoissa

19.6.2019

Kesän ensimmäiset Silja-Line seurakisat kilpailtiin tiistaina 18.6 aurinkoisen sään helliessä kilpailupaikkaa. Hyvä sää kannusti paikalle peräti 110 osallistujaa, jotka kilpailivat sarjoissa aina 5-vuotiaista aikuisiin. Tapahtumassa riitti siis runsaasti vilskettä ja vilinää. Paikalla oli myös HSUn kahvio tarjoamassa kiireisille kisaajille lajien lomassa syötävää ja juotavaa. Tapahtumaa juonsi Jorma Peltonen.

Kisat alkoivat klo 16.30 ohjatulla alkuverryttelyllä 5-9-vuotiaiden sarjoissa. Alkuverryttelyn jälkeen aloitettiin lasten kenttälajien suorittaminen klo 17. 5-9 -vuotiaiden sarjassa lajeina toimivat 40m -juoksu, pituus sekä pallo 5-7 -vuotiaille ja turbokeihäs 9-vuotiaille. Lajeja suoritettiin omaan tahtiin HSUn ohjaajien johdolla. 5-vuotiaiden sarjassa esiinnousi ennenkaikkea Emil Rehn, joka hienolla 40m-juoksulla ja komealla pituushyppytuloksella. Tyttöjen sarjassa Edith Teivaanmäki juoksi hienosti 40m-aikaan, joka olisi riittänyt poikienkin sarjassa kakkospaikalle.

7-vuotiaissa Emilin isosisko Mia Rehn teki upeita tuloksia kaikissa lajeissa. Miaa kiritti hyvin mm. Seela Pasma, Kiia Salo ja Emilia Lappalainen. Poikien sarjassa Leo Makkonen oli myös kärkisijalla kaikissa lajeissaan. Leota haastoivat hyvin etenkin pallonheitossa Tobias Löfgren, pituudessa Eemeli Tolonen ja 40m-juoksussa Ossi Laaksonen.

9-vuotiaissa kovaa kärkikamppailua kävivät 40m:llä ja pituushypyssä Miisa Virtanen ja Senni Koski. Miisa oli yhden kymmenyksen edellä 40m-juoksussa, mutta Senni Koski oli taas pituushypyssä ykkönen upealla 357cm pitkällä tuloksella. Poikien sarjassa Jere Henttonen vei ykkössijan kaikissa kolmessa lajissa.

5-9 vuotiaat saivat kisansa päätökseen hieman puoli seitsemän jälkeen. Klo 18 kisapaikalla alkoivat seurakisojen viralliset lajit, jotka oli suunnattu 11-vuotiaiden sarjasta ylöspäin. Aikataulun mukaisesti klo 18 alkoi 11-15v sarjojen 3-loikka takasuoralla ja kuulapaikalla 17v-M/N-sarjojen kuulantyöntö. Klo 19 alkoi taas 11-15v sarjojen kuulantyöntö ja 17v-M/N-sarjojen 3-loikka. Kisat saatiin päätökseen noin klo 20.30.

Virallisissa lajeissa nähtiin lukuisia hienoja suorituksia ja omia ennätyksiä. 3-loikan pisimmästä loikasta vastasi HKV:n Sami Laakkonen, joka paransi reilusti ennätystään lukemiin 13,92m. Naisten puolella pisimmästä hypystä vastasi HIFK:n Tilda Lipasti, joka hyppäsi uudeksi ennätyksekseen 12,14m. HSUn nuorisourheilijoiden pisimmästä loikasta vastasi Noora Hietala, joka hyppäsi tuloksen 9,91m. Nuorten sarjassa kohahdutti etenkin 12-vuotias Elsa Pinola, joka lähenteli jopa HSUn seuraennätystä 9,42m pitkällä hypyllä. Anni Huttunen täydensi Elsaa hyvin hyppäämällä 9,12m. Myös kuulantyönnön puolella nähtiin paljon uusia ennätyksiä urheilijoilta, joista pisimmän työnnön pukkasi HSUn Nelli Talvitie tuloksella 10,47m.

Seuraavan kerran seurakisoissa kisataan 5.8 maanantaina. HSUn osalta kilpailukausi jatkuu kuitenkin jo ensi viikon tiistaina 25.6, kun urheilupuistossa kilpaillaan HSUn nuorisokansalliset (kilpailukalenterissa Hyvinkään kisat).

Seurakisojen virallisten lajien tulokset voit katsoa täältä. 5-9-vuotiaiden tulokset löytyvät liitteestä.

Seurakisojen pituushyppypaikalla oli vilkasta, kun 9- ja 7-vuotiaiden sarjat hyppäsivät samaan aikaan pituutta
9-vuotiaat heittivät myös turbokeihästä
5-vuotiaiden sarja pallonheiton parissa
T5-sarjan Isla Naapuri heittovuorossa
Kisan lopussa 5-vuotiaat jonottavat saamaan mitaleja ja merkintöjä kisakorttiinsa
Elsa Mattila pukkasi T15-sarjan kuulantyönnössä pisimmän kaaren 9,53
HSUn 12-15v urheilijat Laura Ylönen (vas.), Elsa Mattila, Lotta Lamminen, Sissi Kaksonen, Elsa Pinola, Vilma Sorola, Anni Huttunen ja Sara Jousimaa yhteiskuvassa kisojen jälkeen.
7-vuotiaat pituushypyssä
Lähettäjä Vesa Sokka opastaa lapsia ennen starttia